Rakkaat lukijani: Minulla on ilo esitellä tietokirjailija& sähkömagneettisten kenttien riskien asiantuntija Erja Tammisen vieraskirjoitus blogissani. Olkaapa hyvät:
UHKAAKO IHMISEN VIESTINTÄTEKNOLOGIA LAJIEN LUONNOLLISTA VIESTINTÄÄ?
Luonto tarjoaa tieteelle usein vastauksia, joita ihminen ei aina halua
kuulla. Luonnon sähkömagneettiset kentät ovat vallinneet maapallolla
alusta asti. Kasvit, mehiläiset ja kalat hyödyntävät niitä hienolla
tavalla kommunikoinnissaan. Nyt ihmisen viestintäteknologia voi
uhata tätä lajien luonnollista kommunikaatiota.
Luonnon oma ”viestintäteknologia” toimii näin: NewScientist -tiedelehti uutisoi (2/2013) Bristolin yliopistotutkimuksesta, jossa professori Daniel Robertin tiedemiesryhmä osoitti kukkien voivan kyetä kommunikoimaan mehiläisten kanssa sähkömagneettisia signaaleita hyödyntämällä. Tutkijat olettavat, että kukkien sähkömagneettisesti välittävä informaatio liittyy pölyttäjien houkuttelemiseen.
Robert selvitti asiaa ja teki kokeen keinotekoisilla kasveilla, joihin hän
kätki sakkaroosia ja kiniiniä, joita mehiläiset eivät normaalisti käytä
ravinnokseen. Mehiläiset vierailivat aluksi Robertin kukissa vain
satunnaisesti. Sen jälkeen kun 30 voltin sähkökenttä kytkettiin päälle
sakkaroosia sisältävän keinokukan ympärille, mehiläiset alkoivat vierailla
innokkaammin, jopa 81 prosenttia tarkkailuajasta. Ne näyttivät tunnistavan
sähkökentän jo muutaman senttimetrin etäisyydeltä. Kun sähkökenttä
kytkettiin pois päältä, mehiläisten käynnit muuttuivat taas satunnaisiksi.
Kukkien viestittäminen mehiläisille näyttää tapahtuvan näin: Lentäessään
ilmassa mehiläinen varautuu positiivisesti. Kun mehiläinen vierailee
kukassa, se saattaa siirtää joitakin positiivisesti varautuneita hiukkasia
kukkaan, joka puolestaan on negatiivisesti varautunut maadoitetun
juuristonsa ansiosta. Mehiläisen siirtämien positiivisten ionien myötä
kukankin sähkövaraus voi vähitellen muuttua. Muuttuneen sähkövarauksen
myötä kukka informoi potentiaalisille uusille vierailijoille esimerkiksi
siitä, että mesi on jo loppunut.
Kukkien väriloisto, huumaava tuoksu ja terälehtien kuviointi ovat kasvien
aiemmin tunnettuja tapoja viestittää ominaisuuksistaan ympäristölle.
Tutkijat arvelevat, että kasvien sähkömagneettinen kenttä voi olla edellä
mainittuja ominaisuuksia vahvistava elementti erityisesti viestinnässä
pölyttäjille.
Viestit kulkevat ihmeellisesti myös veden alla elävillä lajeilla. Sähköä
aistivien kalojen parvessa tiedonkulku on hyvin hienosäätöistä. Jokaisella
kalalajilla ja kalalla on oma sähköinen kommunikaatiotaajuutensa. Tämä
kävi ilmi, kun tutkittiin kahdessa eri akvaariossa asuvia kaloja. Aluksi
ne kommunikoivat keskenään samalla 370 hertsin taajuudella, mutta kun
akvaariot yhdistettiin sähköisesti toisiinsa siten, että toinen kala
saattoi aistia lajitoverin sähköiset impulssit, laski kala heti omaa
taajuuttaan. Eroksi muodostui noin 10 hertsiä. Kun akvaariot jälleen
erotettiin toisistaan, palasi molempien käyttämä taajuus alkuperäiselle
tasolle.
Environment International -tiedelehti julkaisi tammikuussa 2013
hollantilaisryhmän (S. Cucurachi & al.) 113 tutkimusta käsittävän laajan
katsausartikkelin ihmisen luomien sähkömagneettisten kenttien ekologisista
vaikutuksista erilaisiin organismeihin. Katsaus sisältää
laboratoriotutkimuksia ja kenttäkokeita muun muassa kasvien, lintujen,
mehiläisten ja sammakoiden reaktioista kännykkäteknologiaan. Tiedemiesten
katsauksessa läpikäymistä tutkimuksista peräti 65 prosentissa havaittiin,
että säteilyllä on vaikutuksia. Lähes poikkeuksetta vaikutukset olivat
haitallisia, kuten esimerkiksi hedelmällisyyttä vähentäviä tai
kuolleisuutta lisääviä. Raporteista 50 prosenttia oli eläinkokeita ja 75%
tarkkailtiin kasveja. Useat katsauksen tutkimuksista oli tehty
altistettaessa kohdetta matkapuhelinjärjestelmien käyttämille
säteilytasoille. ”Jatkuva krooninen radiotaajuinen säteily ja eri
modulaatiotyypeille altistuminen rasittavat kaikkia lajeja maapallolla”,
toteavat katsauksen laatineet hollantilaistutkijat.
Alla pari raportin tutkimusta referoituina:
Alfonso Balmori kiinnostui sammakoiden reaktioista, koska havaitsi niiden
kadonneen monilta alueilta Espanjassa. Balmori sijoitti kaksi
sammakonpoikasia sisältävää häkkiä parvekkeelle 140 metrin päähän
korkeasta rakennuksesta, jonka katolla sijaitsi neljä
matkapuhelinantennia. Kummassakin Balmorin häkissä oli 70
sammakonpoikasta.
Toisen häkin ympärillä oli materiaalia, joka suojasi sammakonpoikasia
antennien säteilyltä, mutta toinen häkki oli suojaamaton. Muutoin häkeissä
elävien sammakonpoikasten olosuhteet olivat samanlaiset ja ne söivät samaa
ruokaa. Säteilytaso oli 1,8-3,5 V/m, mikä on merkittävästi alhaisempi kuin
viranomaisten Suomessa sallima raja-arvo, ja Säteilyturvakeskus on sitä
mieltä, että todistettuja haittoja ei ole näin alhaisilla
säteilytasoilla.
Balmorin koe kesti kaksi kuukautta. Altistetuilla sammakonpoikasilla
ilmeni koordinaatiovaikeuksia ja niiden kasvu oli epänormaalia. Toisista
kehittyi poikkeuksellisen suurikokoisia, kun taas osa jäi kooltaan
tavanomaista pienemmiksi. Lisäksi altistettujen sammakoiden reaktiokyky
oli merkittävästi heikompi kuin altistamattomien ja vain puolet reagoi
ärsykkeisiin. Monet uivat ympyrää eivätkä kiinnostuneet tarjolla olevasta
ravinnosta. Altistetuista sammakoista 90 prosenttia kuoli, kun taas
vertailuryhmässä, tukiasemien säteilyltä suojatussa häkissä olleista
löytyi vain neljä prosenttia kuolleita poikasia. Altistumattomat poikaset
liikkuivat hallitusti, reagoivat nopeasti ärsykkeisiin ja kiinnostuivat
niille tarjotusta ruuasta.
Katsauksessa käytiin läpi myös mehiläisiä koskevaa tutkimustietoa. Monissa
tutkimuksissa on nähty mehiläisyhdyskunnille tuhoisia vaikutuksia
altistettaessa niitä kännykällä tai langattomalla DECT-puhelimella.
Sveitsiläistutkija Daniel Favre raportoi vuonna 2011 mielenkiintoisesta
kenttäkokeesta. Favren tutkimus on metodologisesti laadukas, koska se
sisältää tilastollisen analyysin ja vertailuryhmän. Favre käytti kokeessa
äänianalyysi-tekniikkaa, jolla hän selvitti mehiläisten käyttäytymisessä
tapahtuvia muutoksia altistuksen aikana ja ilman altistusta. Viittä
mehiläispesää tutkittiin kolmessa vaiheessa: ilman altistusta,
altistettaessa suljetulle matkapuhelimelle ja altistettaessa puhetilassa
olevalle matkapuhelimelle. Mehiläisten tuottamia äänisignaaleita
vertailtiin edellä mainittujen kolmen vaihtoehdon aikana.
Äänianalyysi paljasti, että mehiläiset tuottivat ääniä korkeammalla
taajuudella ja amplitudilla 25 – 40 minuuttia sen jälkeen, kun
matkapuhelin oli aktiivinen. Sen sijaan mehiläiset vaikenivat heti, kun
kännykkä kytkettiin päältä pois. Mehiläisten ääntelyssä ei kyetty
havaitsemaan mitään poikkeavaa myöskään silloin, kun kännykkä oli pesässä,
mutta pois päältä.
Ääniä tarkemmin analysoitaessa paljastui, että matkapuhelinsäteilylle
altistuneiden mehiläisten äänisignaali vastasi viestiä, joka lähetetään
lajitovereille äärimmäisessä vaara- ja stressitilassa, mehiläisten
aikoessa hylätä pesänsä. Ehkäpä mehiläisten hälytyssignaali olisi aihetta
tulkita tärkeäksi viestiksi myös viestintäjärjestelmiä kehittäville
Nokian ja Samsungin kaltaisille yrityksille.
Erja Tamminen
Suomen tietokirjailijat ry:n jäsen
Lähteet:
http://www.newscientist.com/article/dn23203-flowers-get-an-electrifying-buzz-out-of-visiting-bees.html
Helfman, Collette, Facey: ”The Diversity of Fishes”, ISBN 0-86542-256-7,
2001
http://www.researchgate.net/publication/233974663_A_review_of_the_ecological_effects_of_radiofrequency_electromagnetic_fields_%28RF-EMF%29
Lämpimät kiitokset tästä ajatuksia herättävästä kirjoituksesta Erja!
Tarkkaillaan valppaina mitä ympärillämme tapahtuu!
tiistai 26. helmikuuta 2013
tiistai 5. helmikuuta 2013
Joka päivä
Tänään lumiset harjanteet
vetivät minut luokseen.
Tulit liian lähelle,
vaikka olit liian kaukana.
Se ei ole helppoa koskaan.
Halusin ja en,
sillä ei elämä ole ainoastaan yksinkertaista,
vaikka tahtoisit uskoa niin.
Minä tiedän, vaikka koen itseni usein tytöksi.
Olen toisaalta myös nainen
ja sitä me emme voi unohtaa.
Turhan usein et ymmärtänyt minua.
Miksi olisit, enhän itsekään.
Kauneus ei ole kadonnut minnekään.
Se on vain mennyt piiloon.
Löydettäväksi sille, jolle se kuuluu.
Kaikki tulee nykyään liian helposti, menee ohitse ja lähtee,
jälkiä jättämättä.
Vai haluanko vain luulla niin.
Usein jäljet ovat niin orgaaninen osa rakennetta,
ettei niitä jäljiksi tajua.
Vain kasvua ja muotoutumista,
kurottumista valoon, varjojen kavahtamista.
Vain kasvua ja muuttumista.
Aina ei tiedä, ei erota.
Tuuli puhaltaa lävitseni,sillä minussa on mustia aukkoja.
Niiden vetovoima on tietenkin aivan omaa luokkaansa.
Ne ovat vaarallisia, tosin sangen kiehtovia, tiedän.
Olen aina tiennyt, mikä lienee ongelmaksi laskettava asia minulle.
Tätä en yleensä myönnä.
On selvästikin erilainen päivä.
Haluaisin uskoa jotain enemmän ja jotain vähemmän.
Minulla on taipumus säännöstellä itseäni,
jotta uskaltaisit, jotta et sulkisi itseäsi minulta
tai jotta minä uskaltaisin tai ehkä jotta en uskaltaisikaan.
En tiedä.
En halua, että me nukumme tämän elämän.
Sitä on rakastaa, että valitsee.
Valitsee joka päivä
rakastaa.
keskiviikko 7. marraskuuta 2012
Terveyttä ja hyvinvointia!
Tervetuloa teille kaikille uusille lukijoilleni ja kiitos myös vanhoille tutuille, teille, jotka olette pysyneet matkallani mukana! Te kaikki lämmitätte mieltäni. Vaikka en ole ehtinyt juuri viime aikoina kovin tiheään bloggaamaan, niin olen huomannut ilokseni, että blogini kirjoituksia luetaan silti jatkuvasti runsaasti. Kiitokset teille kaikille osoittamastanne mielenkiinnosta !:)
Aika tuntuu rientävän nopeasti, kerrottavaa olisi paljonkin, mutta viime aikoina on ollut niin paljon, paljon tekemistä. Nyt on joku buumi ollut menossa ja homeopatia-asiakkaita on tullut vain koko ajan lisää. Minähän en ilmoittele missään, vaan olen hoitanut alunperin lähinnä ystäviäni ja heidän ystäviään ja sitä rataa työni on jo laajentunut lukuisiin ihmisiin, joita en ennestään tunne. Viime kuussakin töitä oli jo niin paljon, etten esim silloin enempää olisi oikeastaan voinutkaan ottaa. Minulta on jonkin verran blogini kautta kyselty, miten hoitoihini pääsee. Toistaiseksi tykkään tehdä homeopaattisia hoitoja tähän kertomaani tyyliin, joten en ainakaan tätä nykyä ole halunnut jakaa yhteystietojani täällä blogissani. Joskus tulevaisuudessa voin mahdollisesti miettiä asian uudelleen. Elämäntilanteet ym muuttuvat ja ratkaisut voivat sitä mukaa elää.
Todellisessa homeopatiassa (= Samankaltainen parantaa samankaltaisen.) etsitään sitä kokonaistilaa, jossa ihminen on ja siten voidaan löytää tätä kokonaistilaa vastaava aine, joka antaa elimistölle sopivan impulssin tasapainottua ja alkaa parantaa itse itseään siinä järjestyksessä kuin kokonaistilanteen kannalta on suotuisinta. ( Lisää aiheesta: Pintapaikkailua vai kokonaisvaltaista parantamista)
Homeopatiassa liikutaan energian tasolla ja häiriintynyttä energiakenttää, ihmisen elinvoimaa, pyritään tasapainottamaan. Kaikkien terveysongelmien ja sairauksien pohjalla ja taustasyynä on löydettävissä ihmisen elinvoiman häiriötila. Kaikissa todellisissa parantumisissa ihmisen elinvoima/ energeettinen tila tasapainottuu. Mikäli oireita vain tukahdutetaan, elinvoima voi heikentyä ja energeettinen tila menee vain entistä enemmän epätasapainoon. Vaikka oireet saataisiin näennäisesti kuriin, ihminen saattaa todellisuudessa vain tulla vakavammin sairaaksi ja se asiantila pongahtaa ennemmin tai myöhemmin jollain elimistön osa-alueella taas esiin .Ja mitä enemmän on tukahdetuttu, sen syvemmälle ja kohti tärkeämpiä elimiä ja vakavampia sairaudentiloja ihmisen tila alkaa vajota. Mutta kun elimistön energeettistä tilaa/ elinvoimaa sen sijaan tasapainotetaan ja vahvistetaan, niin vaikka jotkin oireet jopa tilapäisesti voimistuisivatkin, ihminen todellisuudessa vahvistuu ja parantuu ja siitä se sitten alkaa näkyä voinnissa niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella. Kokonaisuus alkaa parantua, kun elinvoiman virtaus , ihmisen energeettinen tila alkaa tasapainottua.
Mikäli havaitset, että sinulle ryhdytään määräilemään useampia eri ns homeopaattisia valmisteita ja purnukoita tyyliin: Tämä homeopaattinen lääke auttaa vatsakipuihisi, tämä hom.aine poistaa suoliston hiivaongelmaasi, tällä aineella saat iltaisin unen päästä kiinni ja tämä auttaa päänsärkyysi... niin tiedät, ettet ole tekemisissä aidon, alkuperäisen homeopatian kanssa. Jo homeopatian perustaja Hahnemann kielsi aikoinaan ehdottomasti useamman kuin yhden homeopaattisen aineen yhtäaikaisen käytön.:
"Parantamistaidon Organon § 273 : "Yhdessäkään parannettavassa tapauksessa ei sairasta hoidettaessa ole tarpeen - ja jo pelkästään siksi on kiellettyä - käyttää kerrallaan enempää kuin yhtä ainoata, yhdenkertaista lääkesubstanssia.On käsittämätöntä miten voisi olla pientäkään epäröinnin aihetta siitä, onko luonnonmukaisempaa ja järkevämpää määrätä sairauteen kerralla vain yksi yksittäinen, yhdenkertainen, hyvin tunnettu lääkeaine vai useamman erilaisen lääkeaineen sekoitus..."
IHMINEN ON KOKONAISUUS ja kokonaisuutena häntä pitää hoidettavan. Kokonaisuutta vastaava homeopaattinen aine antaa ihmisen elimistölle impulssin tasapainottaa omaa energeettistä tilaansa, elinvoimaansa ja näin elimistö alkaa parantua ja vahvistua sen toiminnalle ihanteellisimmassa järjestyksessä. Siinä alkavat samalla parantua (tai joissain tapauksissa vähintään ainakin lievittyä) päänsäryt, uniongelmat, hormonihäiriöt, ihottumat, hiivasyndroomat ym, kun ihmiselle annetaan aina sopivaan aikaan kulloistakin kokonaistilannetta vastaava YKSI HOMEOPAATTINEN AINE. (Myös elämäntavat on toki syytä tarkastaa, jotta ne tukevat ja auttavat eivätkä jarruta parantumista.)
Joskus tuo yksi tietty, parhaiten täsmäävä aine voi vastata kokonaistilaa jopa lukuisia kuukausia tai sitten se voi vaihtua nopeastikin. C-potenssi vaikuttaa pidempään, joskus kuukauden tai useitakin kuukausia jonkun korkeamman potenssin ollessa kyseessä, lm eli Q-potenssit taas ovat melkoisen lempeitä toiminnaltaan ja niiden vaikutus hiipuu nopeammin ja niinpä niitä tarvitsee toistaa useammin ( kuin C-potensseja) ravistuksen ja vedellä laimentamisen avulla potenssia hieman muuntaen. Summa summarum: Jos haluatte todella parantua, tervehtyä ja vahvistua, useimmille ihmisille kokonaisvaltainen homeopaattinen hoito voi tuoda suurta apua ja elämän laadun nousua. Suosittelen lämpimästi! :)
Sitten erääseen toiseen minua ilahduttaneeseen seikkaan: Viime aikoina maailmalta on kuulunut uutisia, jotka osoittavat, että sähkömagneettisten kenttien riskeihin on alettu pikku hiljaa suhtautua entistä vakavammin. Italiasta kantautui lokakuussa tärkeä uutinen: Työntekijä sai korvauksen työkännykästä aiheutuneesta kasvaimesta! Tämä on selvästikin merkittävä ennakkotapaus EU:ssa. Se on jopa vahvistettu Italian korkeimmassa oikeudessa.
Suomessakin tapaus sai sentään jonkin verran julkisuutta. Tutkija Mikko Ahosta haastateltiin aiheen tiimoilta:http://www.iltalehti.fi/terveys/2012102416238066_tr.shtml
Myös iltasanomat nosti asian esiin:
Sain tutkija Ahoselta myös tietoa, että USA:ssa joukkokanteita mahdollisesti menee läpi lähikuukausina:
Ahoset ovat koonneet mainion infopaketin kännyköitten ja mobiililaitteitten turvallisuustietoisemmasta käytöstä ja riskien hallinnasta tällä alueella. Infopaketissa on otettu erityisesti huomioon lapsiperheet. Suosittelen tutustumaan ajatuksella ja soveltamaan käytäntöön turvallisempia kännyköitten ja mobiililaitteiden käyttötapoja! Näin voimme suojella sekä omaa että läheistemme terveyttä.
http://www.sahkoailmassa.fi/artikkelit/koti-lasten-parhaaksi-panosta-sahkoymparistoon
Lumi on jo saapunut valaisemaan talvea, ainakin hetkeksi. Saa nähdä kauanko siihen menee, että pääsemme laskemaan mäkeä ja hiihtämään. Lapsetkin odottavat jo innolla talven iloja. Nyt olemme aloittaneet lintujen ruokinnan ja noita pikku lentelijöitä onkin mukava seurailla ikkunasta. Pojatkin viihtyvät usein pitkään tarkkailuasemissa ja haluavat muistaa aika ajoin lintuja yllätysherkuilla.
Leppoisaa ja tunnelmallista alkutalvea teille lukijani! Pidetään huolta toinen toisistamme itseämme unohtamatta!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





