Näytetään tekstit, joissa on tunniste terveysriski. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste terveysriski. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Terveyttä ja hyvinvointia!


Tervetuloa teille kaikille uusille lukijoilleni ja kiitos myös vanhoille tutuille, teille, jotka olette pysyneet matkallani mukana! Te kaikki lämmitätte mieltäni. Vaikka en ole ehtinyt juuri viime aikoina kovin tiheään bloggaamaan, niin olen huomannut ilokseni, että blogini kirjoituksia luetaan silti jatkuvasti runsaasti. Kiitokset teille kaikille osoittamastanne mielenkiinnosta !:)

 Aika tuntuu rientävän nopeasti, kerrottavaa olisi paljonkin, mutta viime aikoina on ollut niin paljon, paljon tekemistä. Nyt on joku buumi ollut menossa ja homeopatia-asiakkaita on tullut vain koko ajan lisää. Minähän en ilmoittele missään, vaan olen hoitanut alunperin lähinnä ystäviäni ja heidän ystäviään ja sitä rataa työni on jo laajentunut lukuisiin ihmisiin, joita en ennestään tunne. Viime kuussakin töitä oli jo niin paljon, etten esim silloin enempää olisi oikeastaan voinutkaan ottaa. Minulta on jonkin verran blogini kautta kyselty, miten hoitoihini pääsee. Toistaiseksi tykkään tehdä homeopaattisia hoitoja tähän kertomaani  tyyliin, joten en ainakaan tätä nykyä ole halunnut jakaa yhteystietojani täällä blogissani. Joskus tulevaisuudessa voin mahdollisesti miettiä asian uudelleen. Elämäntilanteet ym muuttuvat ja ratkaisut voivat sitä mukaa elää.

Homeopatia on todella tehokas ja syvällinen tapa hoitaa ja vahvistaa terveyttään. Sen avulla voidaan hoitaa lähes kaikkia mahdollisia terveysongelmia ja vahvistaa elimistön elinvoimaa. Kannattaa kuitenkin olla tarkka, millaista homeopatiaa valitsee ja onko valittu hoito tarkkaan ottaen aitoa homeopatiaa vai ei. Vain ihmisen kokonaisvaltaisesti huomioon ottava homeopaattinen hoito parantaa ja vahvistaa aidosti. Tarkoitus ei ole yrittää siloitella erinäisiä oireita pois (esim monilla erilaisilla ns homeopaattislla valmisteilla) vaan aidossa, alkuperäisessä homeopatiassa käytetään aina vain yhtä yksittäistä homeopaattista ainetta, joka sinä hetkenä ja siinä tilassa sopii parhaalla mahdollisella tavalla kokonaisuuteen. (Lisää aiheesta: Yksi aine vai yhdistelmälääke - mikä on aitoa homeopatiaa? )


Todellisessa homeopatiassa (= Samankaltainen parantaa samankaltaisen.) etsitään sitä kokonaistilaa, jossa ihminen on ja siten voidaan löytää tätä kokonaistilaa vastaava aine, joka antaa elimistölle sopivan impulssin tasapainottua ja alkaa parantaa itse itseään siinä järjestyksessä kuin kokonaistilanteen kannalta on suotuisinta. ( Lisää aiheesta: Pintapaikkailua vai kokonaisvaltaista parantamista)

 Homeopatiassa liikutaan energian tasolla ja häiriintynyttä energiakenttää, ihmisen elinvoimaa, pyritään tasapainottamaan. Kaikkien terveysongelmien ja sairauksien pohjalla ja taustasyynä on löydettävissä ihmisen elinvoiman häiriötila. Kaikissa todellisissa parantumisissa ihmisen elinvoima/ energeettinen tila tasapainottuu. Mikäli oireita vain tukahdutetaan, elinvoima voi heikentyä ja energeettinen tila menee vain entistä enemmän epätasapainoon. Vaikka oireet saataisiin näennäisesti kuriin, ihminen saattaa todellisuudessa vain tulla vakavammin sairaaksi ja se asiantila pongahtaa ennemmin tai myöhemmin jollain elimistön osa-alueella taas  esiin .Ja mitä enemmän on tukahdetuttu, sen syvemmälle ja kohti tärkeämpiä elimiä ja vakavampia  sairaudentiloja ihmisen tila alkaa vajota. Mutta kun elimistön energeettistä tilaa/ elinvoimaa sen sijaan tasapainotetaan ja vahvistetaan, niin vaikka jotkin oireet  jopa tilapäisesti voimistuisivatkin, ihminen todellisuudessa vahvistuu ja parantuu ja  siitä se sitten alkaa näkyä voinnissa niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella. Kokonaisuus alkaa parantua, kun elinvoiman virtaus , ihmisen energeettinen tila alkaa tasapainottua.

 Mikäli havaitset, että sinulle ryhdytään määräilemään useampia eri ns homeopaattisia valmisteita ja purnukoita tyyliin: Tämä homeopaattinen lääke auttaa vatsakipuihisi, tämä hom.aine poistaa suoliston hiivaongelmaasi, tällä aineella saat iltaisin unen päästä kiinni ja tämä auttaa päänsärkyysi... niin tiedät, ettet ole tekemisissä aidon, alkuperäisen homeopatian kanssa. Jo homeopatian perustaja Hahnemann kielsi aikoinaan ehdottomasti useamman kuin yhden homeopaattisen aineen yhtäaikaisen käytön.:

"Parantamistaidon Organon § 273 : "Yhdessäkään parannettavassa tapauksessa ei sairasta hoidettaessa ole tarpeen - ja jo pelkästään siksi on kiellettyä - käyttää kerrallaan enempää kuin yhtä ainoata, yhdenkertaista lääkesubstanssia.On käsittämätöntä miten voisi olla pientäkään epäröinnin aihetta siitä, onko luonnonmukaisempaa ja järkevämpää määrätä sairauteen kerralla vain yksi yksittäinen, yhdenkertainen, hyvin tunnettu lääkeaine vai useamman erilaisen lääkeaineen sekoitus..."


 Jatkettaessa hoitoa jokaisen aineen käyttämisjakson (lyhemmän tai pidemmän ajan, niin kauan kuin tila ei ole muuttunut) jälkeen tarvitaan erikseen uusi haastattelu jatkoa ajatellen ja kokonaistilanteen kartoitus. Niinpä rutiininomainen tyyli: "Ota tätä aamuin ja tätä iltaisin ja tätä kolmatta pilleriä sitten aina joka maanantai",  on täysin vieras ajatus aidolle homeopaattiselle parantamiselle. Jo aikoinaan Hahneman arvosteli rankasti niitä, jotka käyttivät homeopaattisia aineita, mutta tekivät sen koululääketieteessä tutuksi tulleeseen tyyliin eli tiettyjä lääkkeitä aina tiettyihin vaivoihin yhtä aikaa ja hyvin rutiininomaiseen tyyliin. Koululääketieteelle on paikkansa ja aikansa, mutta koululääketieteen toimintaperiaatteita ei pidä sekoittaa homeopatiaan, niin että homeopatian puhtaat ja selkeät periaatteet vesitetään.


IHMINEN ON KOKONAISUUS ja kokonaisuutena häntä pitää hoidettavan. Kokonaisuutta vastaava homeopaattinen aine antaa ihmisen elimistölle impulssin tasapainottaa omaa energeettistä tilaansa, elinvoimaansa ja näin elimistö alkaa parantua ja vahvistua sen toiminnalle ihanteellisimmassa järjestyksessä. Siinä alkavat samalla parantua (tai joissain tapauksissa vähintään ainakin lievittyä)  päänsäryt, uniongelmat, hormonihäiriöt, ihottumat, hiivasyndroomat ym, kun ihmiselle annetaan aina sopivaan aikaan kulloistakin kokonaistilannetta vastaava YKSI HOMEOPAATTINEN AINE. (Myös elämäntavat on toki syytä tarkastaa, jotta ne tukevat ja auttavat eivätkä jarruta parantumista.)

 Joskus tuo yksi tietty, parhaiten täsmäävä aine voi vastata kokonaistilaa jopa lukuisia kuukausia tai sitten se voi vaihtua nopeastikin. C-potenssi vaikuttaa pidempään, joskus kuukauden tai useitakin kuukausia jonkun korkeamman  potenssin ollessa kyseessä, lm eli Q-potenssit taas ovat melkoisen  lempeitä toiminnaltaan ja niiden vaikutus hiipuu nopeammin ja niinpä niitä tarvitsee toistaa useammin ( kuin C-potensseja)   ravistuksen ja vedellä laimentamisen avulla potenssia  hieman muuntaen. Summa summarum: Jos haluatte todella parantua, tervehtyä ja vahvistua, useimmille ihmisille kokonaisvaltainen homeopaattinen hoito voi tuoda suurta apua ja elämän laadun nousua. Suosittelen lämpimästi! :)


Sitten erääseen toiseen minua ilahduttaneeseen seikkaan: Viime aikoina maailmalta on kuulunut uutisia, jotka osoittavat, että sähkömagneettisten kenttien riskeihin on alettu pikku hiljaa suhtautua entistä vakavammin. Italiasta kantautui lokakuussa tärkeä uutinen: Työntekijä sai korvauksen työkännykästä aiheutuneesta kasvaimesta! Tämä on selvästikin merkittävä ennakkotapaus EU:ssa. Se on jopa vahvistettu Italian korkeimmassa oikeudessa. 


Suomessakin  tapaus sai sentään jonkin verran julkisuutta. Tutkija Mikko Ahosta haastateltiin aiheen tiimoilta:http://www.iltalehti.fi/terveys/2012102416238066_tr.shtml

Myös iltasanomat nosti asian esiin:

Sain tutkija Ahoselta myös tietoa, että USA:ssa joukkokanteita mahdollisesti menee läpi lähikuukausina:

Ahoset ovat koonneet mainion infopaketin kännyköitten ja mobiililaitteitten turvallisuustietoisemmasta käytöstä ja riskien hallinnasta tällä alueella. Infopaketissa on otettu erityisesti huomioon lapsiperheet. Suosittelen tutustumaan ajatuksella ja soveltamaan käytäntöön turvallisempia kännyköitten ja mobiililaitteiden käyttötapoja! Näin voimme suojella sekä omaa että läheistemme terveyttä.

Myös tietokirjailija Erja Tammisen firman sivuilta löytyy valtavasti hyvää ja usein varsin  käytännönläheistäkin tietoa erilaisilta sähkömagneettisilta kentiltä, kännyköitten säteilyltä ja mobiililaitteiden kentiltä suojatumisen avuksi. Kannattaa tutustua huolella!

 http://www.sahkoailmassa.fi/artikkelit/koti-lasten-parhaaksi-panosta-sahkoymparistoon

Lumi on jo saapunut valaisemaan talvea, ainakin hetkeksi. Saa nähdä kauanko siihen menee, että pääsemme laskemaan mäkeä ja hiihtämään. Lapsetkin odottavat jo innolla talven iloja. Nyt olemme aloittaneet lintujen ruokinnan ja noita pikku lentelijöitä onkin mukava seurailla ikkunasta. Pojatkin viihtyvät usein pitkään tarkkailuasemissa ja haluavat muistaa aika ajoin lintuja yllätysherkuilla.

Leppoisaa ja tunnelmallista alkutalvea teille lukijani! Pidetään huolta toinen toisistamme itseämme unohtamatta! 



Kiitoksia upeista kuvateoksista Kuvia matkalta- blogin Annelle! ♥

lauantai 17. maaliskuuta 2012

Homeopatia & allopaattiset lääkkeet ?



Sain Olivialta kiinnostavia kysymyksiä kommenttiosiooni. Viimeisimmän kysymyksen ja tässä tulevan  vastaukseni  ajattelinkin sitten siirtää ihan tänne varsinaisen bloggauksen puolelle:


Olivia:
 Minulla tilanne on nimenomaan sellainen, etten usko että minulla on varsinaista elimellistä vikaa kilpparissa...vaan seurausta pitkään jatkuneesta syömishäiriöstä ja stressitilasta. Tuntuu, että lääkkeillä olen saanut kehoni entistä pahemmin sekaisin...ja tuon rt3-ongelman takia lääkäri määräisi minulle jälleen uuden lääkkeen. Kysyn vielä,että miten homeopatia suhtautuu lääkkeisiin -eli jos menen homeopaatille, niin tarkoittaako se lääkkeiden poisjättämistä, ja häiritseekö lääkkeet homeopatian toimintaa? 

Klassinen homeopatia tuntuisi Olivia siltäkin osin hyvältä tilanteeseesi, että oikea, täsmäävä aine voisi tasapainottaa kokonaistilannettasi niin, että myös henkisen puolen ongelmat helpottuisivat. Onkin tärkeää kertoa tarkkaan niistäkin homeopaatille, samoin myös modaliteeteista eli esim onko sinulla helposti kuuma vai kylmä, mikä helpottaa oloasi ja mikä huonontaa, mitä inhoja, pelkoja ja mieltymyksiä sinulla on jne. Hyvin moninaiset ovat ne piirteet ja tuntomerkit, jotka kertovat ihmisen kokonaistilasta ja johdattavat oikeaan aineenvalintaan.

 (Lisäisin vielä, että homeopatian lisäksi terapeuttinen keskustelu ja tilanteen kartoitus psykologin ym syömishäiriöihin erikoistuneitten asiantuntijoitten kanssa saattaa olla tilanteessasi tarpeen, mikäli tuo syömishäiriö sinulla edelleen on. Tosin tiedät tämän varmaan itse muutenkin ja ehkäpä oletkin jo käynyt terapiassa tms keskusteluissa. Esim anoreksiasta toipuminenhan on usein pitkällinen prosessi, jota on usein kyllä pystytty edistämään hyvin myös homeopatian keinoin. )

Laitan tähän vielä linkin osoitteen siitä, miten parhaiten elimistön kokonaistilaan vaikuttava aine voi haastattelun avulla löytyä:

http://mustikkatytto.blogspot.com/2011/05/kuinka-oikea-homeopaattinen-laakeaine.html

Tuohon ylläolevaan bloggaukseeni olen koonnut tietoja mm seuraavista selkeistä, mutta syvällisistä teoksista:

 Samuel Hahnemann: Paratamistaidon Organon, Rajan Sankaran: The Spirit of Homeopathy, Thomas Genneper / Andreas Wegener (toim.) : Homeopatian oppikirja

Näihin tai muihin lähteisiin, joissa kerrotaan tarkasti homeopatian lainalaisuuksista ja periaatteista olisikin  hyvä tutustua, jotta voi sitten pohtia ja päättää minkälaista homeopatiaa kannattaa ja pitää hyvänä sekä miten osaa erottaa aidon homeopatian vain pinnallisesta ns homeopaattisten aineiden käytöstä.

 Niinkuin joskus aiemmin olen kirjoittanutkin homeopatia tarkoittaa, että samankaltainen parantaa samankaltaisen. Mikäli vain käytetään ns homeopaattisia valmisteita, mutta niillä ei ole kuitenkaan tarkkaa vastaavuuttaa potilaan tilaan, kyse ei oikeastaan edes ole homeopatiasta. Ei se, että käytetään homeopaattisia valmisteita, tee toiminnasta homeopatiaa vaan se, että pystytään löytämään ja käyttämään tilaa vastaavaa ainetta, joko laimennettua ja potensoitua tai joissain tapauksissa jopa alkutinktuurana.

Usein, kun kuulee sanottavan, että homeopatia ei toiminut, onkin niin, että homeopaatti ei vain yksinkertaisesti kyennyt löytämään tilaan täsmäävää ainetta, jolloin mitään homeopaattista reaktiota ei elimistössä edes tapahtunutkaan. (Varsinkin, jos aine on hyvin kaukansa täsmäävästä.)

 Joskus taas aine stimuloi elimistöä hyvin vahvistaen ja tasapainottaen sen energiatilaa, mutta voi tulla alkuhuononemisreaktio tai sellaista reagointia, että juuri tuo tietty toivottu asia ei heti helpotukaan vaan jokin vielä tärkeämpi asiantila lähteekin ensin paranemaan ja alkuperäisen valituksen ongelmakohta saattaa pysyä samalla tasolla tai jopa tilapäisesti pahentua. Aito homeopatia on hyvin syvällistä ja tarkkuutta vaativaa. Siinä pitää todella kyetä hahmottamaan myös suuria kokonaisuuksia ja prosesseja.

Mitä ns allopaattiseen lääkitykseen tulee, niin homeopatian periaatteiden mukaan on tietenkin ihanne, ettei mitään koululääketieteen edustamia kemiallisia lääkkeitä käytettäisi. Joskus on kuitenkin nykyään niin, että potilas on jo tottunut käyttämään joitain lääkkeitä ja niitten äkillinen poisjättäminen olisi jopa vaarallista. Joskus on niinkin, ettei jotain lääkettä  tai ainetta voi koskaan jättää enää ainakaan kokonaan pois.( Näin on esim ykköstyypin diabeteksessä insuliinin kanssa.)

Allopaattiset lääkkeet, esim kortisoni, mielialalääkkeet jne eivät homeopatian periaatteiden mukaan koskaan varsinaisesti paranna ihmistä vaan ne vain tukahduttavat oireita. Aina, kun aitoa paranemista tapahtuu, täytyy tapahtua tasapainottumista elimistön energeettisellä eli elinvoiman tasolla. Mitä voimakkammin ja tasa-painoisemmin elinvoima virtaa, sen terveempi ihminen on. Terveys ei ole vain oireiden puuttumista. Terveys on elinvoiman tasapainoa ja riittävää voimakkuutta. Käytännössä terveys on toimintakykyä ja hyvää oloa.

Kun ihmiseen tupataan tarpeeksi synteettisiä lääkeaineita, lähes mikä tahansa kipu tai vaiva saadaan ainakin tilapäisesti tukahdetuksi. Sen sijaan, kun ihminen alkaa oikeasti parantua, hänellä voi olla yhtä sun toistakin reagointia, mutta kokonaisolotila kuitenkin paranee, tärkeämmät elimet alkavat vahvistua ja vaivat siirtyvät vähemmän tärkeille alueille. Homeopatialla ei keinotekoisesti pyritä tukahduttamaan mitään vaan pyritään vahvistamaan elinvoimaa, jotta elimistö alkaa siis parantaa itse itseään.

Synteettisten lääkkeiden syönti voi kyllä jossain määrin heikentää homeopaattisen parantumisprosessin kulkua elimistössä ja jotkut erittäin voimakkaat lääkkeet voivat erittäinkin vahvasti estää homeopaattisten reaktioiden luontaista kulkua. Esim jatkuva kortisonin sisäinen käyttö voi usein melkoisen tehokkaasti estää homeopaattisen reaktion kulkua. Samoin esim voimakkaat psykoosilääkkeet jne. Itse asiassa useat homeopatian asiantuntijat ovat sitä mieltä, että mikäli ihminen olisi esim syönyt vaikkapa vuosia, jopa kymmeniä vuosia, voimakkaita psykoosilääkkeitä, ei enää kannata yrittää parantaa homeopaattisesti, koska jo ihan pelkistä lääkkeistäkin on jäänyt tosi vahvat miasmat eli omat piintyneet haittavaikutukset elinvoiman tilaan ja alkuhuononemiset tulisivat olemaan erittäin rankat ja pitkälliset ja siltikään paranemisesta ei olisi noin rankkojen tukahduttamisten jälkeen enää takeita.

Aikoinaanhan esim Hahnemann ja J.T. Kent kyllä paransivat puhtaasti homeopatialla vakavastikin psykoottisia henkilöitä täysin terveiksi, mutta Hanemann itsekin kuvasi erästä tapausta sellaiseksi, että parantamisprosessi kesti tosi kauan  ja vaati homeopaatilta jatkuvaa valvomista ja hän kertoi olleensa ihan uuvuksissa itsekin tuon prosessin jälkeen. Nykyäänkin myös vakaviakin mielenterveydenongelmia on saatu toki homeopatialla parannettua, mutta ainakaan vuosien rankkojen psykoosinestolääkekuurien jälkeen moni homeopaatti ei kyllä yleensä edes halua lähteä yllä mainituista syistä yrittämäänkään.

Sen sijaan, mikäli potilaalla ei ole ollut käytössä neuroleptejä tai antipsykootteja (ainakaan jo pitkiä aikoja, lyhyehköjen käyttöjen jälkeen on toki myönteisiä kokemuksia) vaan esim vain miedohko annos jotain SSRI- mielialalääkettä ja potilas haluaa hoitoa, monet homeopaatit kyllä yleensä lähtevät tähän. Tokihan tuonkaltainenkin lääkitys voi vaikuttaa homeopaattiseen prosessiin, mutta tälläisissä tapauksissa on kuitenkin siitä huolimatta saatu usein erittäin hyviäkin tuloksia. Usein potilas on pikku hiljaa vähentänyt mielialalääkitystään ja lopulta usein onnistunut jättämään sen kokonaan pois.

Tietenkään mitään kroonisten lääkkeitten vähennyksiä ja mahdollisia poisjättämisiä ei pidä tehdä ilman neuvotteluja hoitavan lääkärin kanssa. Eli homeopaatit eivät kyllä voi kehottaa ketään jättämään allopaattisia lääkkeitään pois ilman lääkärin valvontaa ja konsultointia.

Mutta esim mikäli homeopaattinen lääke alkaa vaikuttaa potilaan kokonaisvointiin niin, että aiemmin korkeana ollut verenpaine alkaakin selkeästi laskea, niin tottahan toki jo siitä syystä koululääketieteen verenpainelääkkeitä voi joutua lääkärin valvonnassa vähentämään tai kokonaan lopulta poistamaan. Muutenhan verenpaine menisi ehkä jopa liian alhaiseksi. ( Tietenkin verenpaineeseen ja muihinkin ongelmiin voi vaikuttaa paljon myös ruokavaliolla ja liikunnalla.)

On joitain tapauksia, jolloin homeopatiaa ei pidä lainkaan käyttää, esim silloin, kun potilaalle on tehty joku elinsiirto ja tällöinhän hän käyttää myös hylkimisenestolääkkeitä. Homeopatian avulla elimistölle pyritään antamaan sykäys, joka auttaa sitä parantamaan itse itsensä mahdollisimman hyvin  ja luonnollisesti. Kun ihmiseen on siirretty vieras elin, elimistö ei tunnista sitä itseensä kuuluvaksi ja mikäli elinvoimaa yritettäisiin saada virtaamaan mahdollisimman tasapainoisesti ja luontaisesti homeopatian avulla, elimistö voisi esim alkaa hylkiä siirrettyä elintä. Niinpä ihan joka tilaan homeopatia ei käy. Se ei käy silloin, kun elimistön luontaisia voimia ja prosesseja joudutaan joskus jostain syystä keinotekoisesti tukahduttamaan.

Eli summa summarum: Vaikka ihanne olisikin homeopaattisten periaatteiden mukaan, ettei mitään allopaattisia lääkkeitä olisi käytössä, tilanne voi usein vaatia, että ainakin aluksi joudutaan käyttämään yhtäaikaa sekä homeopaattista hoitoa että allopaattisia lääkkeitä. Jää sitten nähtäväksi kuinka paljon homeopatia pystyy tälläisessä tilanteessa toimimaan. Usein onneksi se toimii näissäkin tilanteissa ihan hyvin.

Kaikkia tiloja ei edes kannata yrittää hoitaa homeopaattisesti ja jotkut lääkkeet ovat niin voimakkaita, ettei homeopatialle jää juurikaan toimintatilaa, vaan keho on ja joutuu toimimaan hyvin luonnottomassa tilassa.

Loppujen lopuksi tilanteet ovat usein niin yksilöllisiä, että ne pitää aina arvioida tapauskohtaisesti, mutta yritin tässä selittää jotain suuntaviivoja.

Olen kohdannut monia tapauksia, joissa hoidettava on päässyt pikku hiljaa jopa kokonaan eroon allopaattisista lääkkeistä ja voi lopulta oikein hyvin. Olen myös kohdannut tapauksia, joissa homeopatia on toiminut oloa helpottaen allopaattisen lääkityksen rinnalla. Olen myös kohdannut tapauksia, joita ei heidän pyynnöistään huolimatta voi eikä kannata missään nimessä alkaa hoitaa homeopaattisesti.

Kiitos Olivia tästä kiinnostavasta ja tärkeästä kysymyksestä, jossa on monia puolia, kuten varmaan huomasit. Usein ja useimmissa tilanteissa homeopatia auttaa. Näin sen olen nähnyt. :)


Kiitoksia ihanista kuvateoksista

Kuvia matkalta- blogin Annelle! ♥



perjantai 16. maaliskuuta 2012

Hormonihäirintää ja tunnustuksia

Liebster tarkoittaa ''rakkain'' tai ''rakastettu'', mutta voi myös tarkoittaa suosikkia. Liebster-palkinnon ajatuksena on saada huomiota blogeille, joilla on alle 200 lukijaa. 


Sain ilokseni Tunnustuksen koskettavalta kirjoittajalta Lauralta blogista Pienin askelin elämään . Tuhannet kiitokset Laura!

Tunnustuksen säännöt:


1. Kiitä antajaa ja linkitä bloggaaja, joka antoi sen sinulle.
2. Valitse viisi suosikkiblogiasi (joilla siis alle 200 lukijaa) ja kerro se heille jättämällä kommentti heidän blogiinsa.
3. Kopioi ja liitä palkinto blogiisi.
4. Toivo, että ihmiset, joille lähetit palkinnot antavat sen eteenpäin heidän viidelle suosikkiblogilleen!



Minulla on monia suosikkeja blogimaailmassa ja olen jo aiemminkin muistanut erinäisiä upeita blogeja tunnustuksilla.

Valinta osuu nyt seuraaviin viiteen inspiroivaan ja ajatuksia herättävään blogiin:
haitulitallaa 

Kello viiden kahvi

Kohti terveellisempää elämää

Matkaloki - matkanaisen seurassa

 RIIK RIIK 

Onnittelut teille! Bloggaatte upeasti! 


Sain tässä pikkasen aikaa sitten Tunnustuksen (http://mustikkatytto.blogspot.com/2012/02/blogipalkinto-persoonallisuustyypin.html) myös ihanalta Marialta  ja kerroin palaavani Tunnustuksen eteenpäin jakamiseen myöhemmin. Tässäpä tulos:

Tämän palkinnon,( jonka vastaanottamiseen & jakamiseen tiedot löytyvät siis täältä), saa bloggaaja, jonka säkenöivä älynlento ja argumentoinnin jouhevuus ovat tehneet minuun suuren vaikutuksen. Blogissa on pohdintaa ja analyysia laajalti elämän eri ilmiöistä ja kommenttiosiossa on yleensä aina hyvin kiinnostavia keskusteluja. En ole bloggaajan kanssa aina läheskään samaa mieltä, mutta se ei ole lukemisintoani vähentänyt. Olen ollut blogissa enimmäkseen tarkkailulinjalla, niin kuin monissa muissakin kiintoisissa blogeissa.  Useinhan blogia saattaa lukea kuussa jopa tuhannet ihmiset, mutta kommentoimaan lähtee kuitenkin yleensä vain pieni prosentti lukijakunnasta. Täältä paljastui siis yksi hiljainen lukija  Ironmistressin tuotannolle. Blogi kantaa nimeä Takkirauta.



Haluan vielä vinkata todella kiinnostavasta ohjelmasta:



Dok: Kemikaalikuorma | Ohjelmat | yle.fi


"86 min Ihmisverestä on löydetty satoja kemikaaleja, joita ympäristöön on päästetty liki sata vuotta: palontorjunta-aineita, pinta-aktiivisia aineita ja muovien pehmittimiä. O: Stefan Jarl. Ruotsalainen dokumentti vuodelta 2010. "

Katsoin kyseisen dokkarin tänä aamuna. Se oli vaikuttava.

Tässäpä joitain dokumentin herättämiä ajatuksia ja huomioita teemasta:

Meillä jokaisella on satoja kemikaaleja veressämme ja niidenhän ei kuuluisi olla siellä! Ihmiskunta on keksinyt jo yli 100 000 kemikaalia, joiden vaikutuksista ei olla vielä edes kovin tarkkaan tietoisia.

Yhtä ja toista on kuitenkin jo saatu selville: 

Palonsuoja-aineet voivat aiheuttaa mm kilpirauhasen sairastumisen. DDT.n hajoamistuotteet taas vaurioittavat esim lisämunuaista heikentäen tätä.

Ftalaatit ovat muovin pehmentimiä, joita saattaa olla joissain muovileluissa jopa 40 prosenttia massasta. Mikäli muovilelu tuntuu rasvaiselta syynä ovat usein ftalaatit. Aina, kun lapsi koskee tälläistä lelua hän altistuu näille helposti irtoaville aineille. ja vielä ikävämpää, mikäli pienokainen imeskelee näillä pehmentimillä kyllästettyjä muovihärpäkkeitä. Monilla on tapana hiljentää vauvelinsa kitinä antamalla tälle imeksittäväksi lähin harmittoman näköinen esine tahi muovinen härpäke. Kannattaisi kuitenkin miettiä kaksi kertaa.


" Viime vuosina useita pehmeitä muovileluja on Suomessa vedetty pois markkinoilta haitallisen suurien ftalaattipitoisuuksien vuoksi." (Wikipedia)

Monet kurahanskatkin  ovat pehmeämmäksi käsiteltyä PCV-muovia, jolloin lapsi imee hanskansa mukana näitä ftalaatteja.

Wikipedia:" PVC on kovaa muovia, joka saadaan pehmeämmäksi ja taipuisammaksi lisäämällä siihen pehmittimiä, joista yleisimpiä ovat ftalaatit." Vedenpitävyytensä vuoksi PVC:stä valmistetaan myös mm putkia, sadeasuja ja laukkuja.
Mitä taas vettähylkiviin hanskoihin, vaatteisiin ja teflonpannuihin tulee, niissä on yleensä erilaisia fluoriyhdisteitä, jotka ovat myös varsin haitallisia. Yksi havaittu ongelma löytyy täältä: Tanskassa tehdyn tutkimuksen mukaan rasvaa ja vettä hylkivien pinnotteiden sisältämä perfluorioktaanihappo (pfoa) häiritsee etenkin tyttöjen painoa. Aine vaikuttaa häiritsevästi insuliinin ja leptiinin tuotantoon. Nämä taas ovat painoon vaikuttavia hormoneita.

Kemikaalien aiheuttamasta hormonihäirinnästä on vieläkin vakavampia esimerkkejä:

Tiedemiesten havaitessa, että tietyt kemikaalit toimivat kuin hormonit on alettu pohtia seuraavaa: Hormonien vaikutukset eivät ole suurilla määrillä samoja kuin pienillä määrillä. Kun toksikologit ovat tajunneet, miten kemikaalit käyttäytyvät (eli usein hormonien tavoin), on pitänyt luopua perusoletuksesta, että myrkyllisyys on kiinni määrästä.

Määrät, jotka jo vaikuttavat, ovat niin pieniä, että niitä on vaikea käsittää. Esim biljoonasosaa pienempi hormonipitoisuus voi käynnistää rintasyöpäsolujen kasvamisen. Ja jo nyt olemme saaneet tietää, että bisfenoli A, jota käytetään yleisesti kovamuovissa ja säilykepurkkien materiaaleissa, voi käynnistää rintasyöpäsolujen kasvun biljoonasosaa pienemmällä pitoisuudella. Aivan kuten luonnollisten hormonien tapauksessa! Bisfenoli A on xenoestrogeeni eli kemikaali, joka osaa matkia estrogeenihormonin toimintaa elimistössä. On todisteita siitä, että bisfenoli A pystyy vaikuttamaan monin tavoin häiritsevästi kehon hormonijärjestelmään.

Kemikaalien määrää vieläkin ratkaisevampi tekijä on usein altistumisen ajankohta. Teollisuus on toitottanut, että biljoonasosat ovat vaarattomia määriä. Nykyisten tutkimusten valossa näin ei kuitenkaan ole. Hyvin pienetkin määrät kemikaaleja voivat onnistua häiritsemään elintärkeitä kehitysvaiheita, jolloin seuraukset ovat dramaattisia ennemmin tai myöhemmin ilmetessään.

Esim miespuolisen sikiön kehityksessä on tietty kehitysvaihe, jolloin sikiö on hyvin herkkä hormonihäiriöille. Tämä on havaittu niin eläimillä kuin ihmisilläkin. Niin kivessyöpä, sukupuolielinten epämuodostumat, lisääntymisongelmat kuin huono sperman laatukin ovat yhteydessä samaan mekanismiin, joka liittyy kivesten kehittymiseen. Kaikkien näitten aiheuttaja on usein jo sikiöaikainen häiriö, esim äidin altistuminen hormonitoimintaa häiritseville kemikaaleille. Tutkimuksissa on havaittu mm, että tanskalaismiesten sperma on nykyään jo paljon menneitä vuosikymmeniä huonompilaatuista.


Nykyään nuorempi sukupolvi on keskimäärin edeltäneitä sukupolvia altistuneempaa kemikaaleille. Myös monet sairaudet ovat lisääntyneet lapsissa ja nuorissa. Tutkijat ajattelevat, että yhtenä tärkeänä syynä tähän on ympäristömme ja ravintomme saastuminen. Aiemmat sukupolvet olivat kemikaalivapaampia. Meidän lapsemme altistuvat runsaasti jo kohdussa. ADHD:n, autismin, allergioiden, diabeteksen, syövän ja erilaisten neurologisten häiriöiden kerrotaan lisääntyneen verrattuna aiempiin sukupolviin. Myös lisääntymisongelmat ovat kasvaneet. Hormonihäiritsijät aiheuttavat kaikkea tätä eläimillä. Kemikaalialtistus esim saastuneissa vesissä voi jopa muuttaa eläinten sukupuolen muista häiriöistä puhumattakaan. Myös me ihmiset, myös meidän lapsemme altistuvat kaikelle tälle.

Mitä voimme tehdä?

Ainakin jo yksi askel parempaan suuntaan on pyrkiä kulutusvalinnoillaan suosimaan puhtaampaa ja myrkyttömämpää. Muovileluista voi siirtyä suosimaan puisia maalaamattomia tai laatutuotteilla maalattuja leluja. Metallipurkkiruuista, joista liukenee mm bisfenoli A:ta, voi siirtyä käyttämään lasipurkkeihin säilöttyjä tuotteita. Makuuhuoneissa ei tulisi säilyttää muovileluja (ilmaan ja huonepölyyn siirtyy mm ftalaattijäämiä) eikä elektroniikkaa palonestoaine- ym päästöineen. Mikäli tuttipulloja tarvitsee piltilleen, kannattaa siirtyä vaikkapa lasisiin pulloihin, kuten tässä mainiossa bloggauksessa suositellaan. Suomessa tuttipulloasiaa ei ole  pidetty paljoakaan esillä, sen sijaan Ruotsissa luonnonsuojeluliitto ehätti jo suosittamaan jatkossa käytettäväksi vain lasisia ja teräksisiä tuttipulloja.

Ja jälleen kerran: Voimme edistää hyvinvointiamme sekä ympäristömme puhdistumista kemikaaleista, mm haitallisista kasvinsuojelumyrkyistä, suosimalla luomutuotteita. Myös monet meikit ja shampoot, hiusvärit sekä voiteet sisältävät terveydelle haitallisia yhdisteitä. Iholleen kannattaa laittaa sitä, mitä voisi syödäkin. Luomulaatuiset tuotteet ovat parasta, luonnollisuus valttia! On myös mahdollista syödä ravintoa, joka puhdistaa ja vahvistaa elimistöämme. Näitten asioitten miettiminen kannattaa.

Tarkkaillaan, mitä ympärillämme tapahtuu!

Ps. Löysin juuri yhden aiheeseen liittyvän artikkelin, jonka piipahdin vielä lisäämässä tänne:
http://www.iltasanomat.fi/terveys/osaatko-varoa-hormonimyrkkyja/art-1288455519793.html



Kuvien lähde: Wikipedia

perjantai 25. marraskuuta 2011

Marraskuun kuulumisia ynnä goitrogeenisiä kasveja.


Marraskuu on perinteisesti ollut minulle vuoden haastavinta aikaa. On pimeää ja valkoinen lumipeitekään ei vielä tuo valoaan, ainakaan näillä korkeuksilla. Heti, kun kaunis, pysyvä lumipeite tulee, se tuo mukanaan suloisen raikkaan tunnelman. Nyt on ollut niin ihmeellisen leutoa, että onneksi ei toisaalta ole ollut loskaakaan. Olisikin mahtavaa, jos se loska-aika jäisi kokonaan pois. Pieni pakkanen ja sopivan muheva lumipeite...eikä sitten kuitenkaan mitään liioittelua sen lumenkaan kanssa kuten joskus viime vuosina... että tämmöisiä toiveita. :)

Tässä kuussa on pitänyt aikamoista haipakkaa. Kiinnostavia töitä on ollut riittämiin. Minulla on siitä onnellinen tilanne, että teen työtä, josta olen aidosti tosi innostunut ja jota jopa rakastan. Pääasiassa tarkoituksena on kuitenkin tehdä töitä lähinnä päivisin. Iltaisin kun on yleensä yleensä paljon touhua lasten kanssa. Tykkäämme mm pelata yhdessä lautapelejä ja tehdä porukalla ruokaa sekä lueskella kirjoja ja jutella niistä. Marraskuu on se kuukausi, jolloin tulee oltua eniten sisällä. Lumen tultua viihdymme sitten  mäkeä laskemassa ja ladullakin. Pojat odottelevatkin jo kovasti lunta.

Yksi tämän kuun kohokohtia on ollut illanvietto, jossa oli noin viitisenkymmentä ystävää. Ne olivat nyyttärit, jonne jokainen toi erilaisia herkkuja. Ohjelmassa oli mm musiikkiesityksiä, laulua ja näytelmiä, sketsejä, kilpailuja jne. Itsekin osallistuin kahteen esitykseen. Pojatkin nauttivat kovasti mukana olosta ja esiintymisestä. Välillä aina jutusteltiin ystävien kanssa ja lopuksi oli tanssia, jota satun suuresti rakastamaan.

Minulla olisi paljonkin mielessä aiheita, joista tykkäisin kirjoittaa ja aion vielä kirjoittaakin, mutta sopivia saumoja on ollut vaikeaa löytää tässä kuussa. Aika aikaansa kutakin ja varmaan taas tulee suvantovaiheitakin, jolloin ehdin olla enemmän koneen ääressä. Jokuseen viime viikkoina esiin nousseeseen asiaan tekee tässä mieleni kiinnittää lyhykäisesti huomiota:

Kuvani lukioajoilta, jolloin suhtauduin vielä
huolettomasti hiusvärien riskeihin.

Olen jo vuosia sitten tajunnut, että hiusvärit ovat yleisesti ottaen todella epäterveellisiä kemikaalicoctaileja ja monin tavoin haitallisia elimistölle. Jo ammoin luin tutkimuksen, jossa kerrottiin hiusvärien käytön lisäävän haimasyövän riskiä.Olin lukenut myös hiuksiaan säännöllisesti värjäävien kohonneesta leukemiariskistä. (http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/22785-hiusvareista-syopaa)

 Tässä kuussa tuli julkisuuteen myös seuraava surullinen tieto:


Jos haluat tietää tarkemmin hiusvärien terveysriskeistä suosittelen tutustumaan HaLo:n valaisevaan kirjoitukseen aiheesta: Hiusvärien kemikaalit voivat tappaa

Mielestäni tavallisia kemianteollisuuden hiusvärejä ei kannata käyttää lainkaan niin, että ne osuvat ihoon. Kampaajilla on menetelmiä, joitten avulla ihokosketuksen voi välttää. Kaikkein parasta olisi tietenkin olla käyttämättä niitä lainkaan ja siirtyä tarvittaessa luonnollisempiin vaihtoehtoihin. Nykyään Suomessa on jo kasvava määrä ekokampaamoita. On olemassa kampaamoita, joissa voi saada ekologista hiushoitoa, joka perustuu puhtaiden, luonnollisten raaka-aineisen käyttöön. Pesuaineet, hoitotuotteet ja värit eivät halutessamme sisällä lainkaan synteettisiä kemikaaleja.Sen sijaan hiuksia hoitava kääre voi sisältää vaikkapa nokkosta, peltokortetta, rosmariinia, laventelia ja poimunlehteä. Kaalin lehdet ja savikin ovat käytössä. :)

Toinen tässä kuussa erityisesti huomiotani kiinnittänyt asia on ollut se, että Helsingin sanomat julkasi belgialaisen vihreän talouden yrittäjän ja kirjailijan Gunter Paulin artikkelin Juomaveden lääkejäämät ovat terveysuhka. Mainio juttu Hesarilta! Aiheesta kirjoitti kiinnostavasti myös RawQueen: Tärkeää asiaa vedestä ja sen puhdistamisesta

Tällä alati lisääntyvällä kemikaalien ja synteettisten lääkeaineiden käytöllä on laajat haitalliset vaikutukset niin ympäristöön, eläimiin kuin ihmisiinkin. Onneksi sentään yhä useammat ihmiset ovat myös heränneet tai heräämässä miettimään kulutustottumuksiaan ja itsensä ja perheensä suojaamista mahdollisuuksien mukaan ainakin pahimmilta kemikaaliriskeiltä. Yleisessä käytössä olevat shampoot, hoitoaineet, hiussuihkeet ja hammastahnatkin sisältävät yllättävän usein haitallisia aineita, joten on hyvä tutustua luonnollisempiin vaihtoehtoihin. Siitä joku kerta taas enemmän.

Lopuksi laitan esiin kirjoitukseni goitrogeenisistä kasveista ja niitten vaikutuksista ihmisiin. Tämä ehti jo piipahtaa kerran hetken blogissani, joten joillekin lukijoille saattaa tulla nyt tuttua asiaa:



Saan aika ajoin kysymyksiä joko blogiini tai muuta kautta. Aina välillä kirjoittelen vastauksiani kommenttiosioon, mutta usein tekee mieli postata kysytyistä aiheista vähän laajemminkin. Kilpirauhasen ongelmia käisttelevässä aiemmassa bloggauksessani mainitsin, että runsas kaalien syönti saattaa lamaannuttaa kyseisen elimen toimintaa. Sain juuri aiheesta seuraavan kysymyksen:

"Mikä asia noissa kaaleissa aiheuttaa kilpirauhasen toimintahäiriöitä???Itse käytän runsaasti kaaleja eri muodoissa."

Lähdetäänpä siis goitrogeenien pariin...
Goitrogeenit ovat luonnossa esiintyviä aineita, jotka voivat häiritä kilpirauhasen toimintaa ja hormonituotantoa. Ja mikäli kilpirauhasella on vaikeuksia muodostaa kilpirauhashormonia, se voi laajentua yrittäessään kompensoida tätä riittämätöntä hormonituotantoaan.


Kaksi yleisintä ryhmää, jotka sisältävät goitrogeenejä ovat ristikukkaiset kasvikset (esim kaali!) ja soijatuotteet. Lisäksi myös persikat, maapähkinät, retiisit, mansikat ja pinaatti sekä hirssi ja bataatti sisältävät goitrogeenejä.

Soijaa sisältävät ruuat

Soijaa on nykyään monenlaisina tuotteina ja usein myös tuotteissa, joissa emme arvaakaan. Soijaa on saatavilla niin teollisesti pitkälle prosessoituina tuotteina kuin esim  tofu-, natto- ja tempeh-muodossakin.

Erityisesti soijan isoflavonit on liitetty alentuneeseen kilpirauhashormonin tuotantoon. Isoflavonit  ovat luonnossa esiintyviä aineita, jotka kuuluvat flavonoideihin. Ne ovat pigmenttejä, jotka antavat kasveille värit. Useimmissa tieteellisissä tutkimuksissa on keskitytty flavonoidien hyödyllisiin ominaisuuksiin ja näitten fytoravinteiden onkin toistuvasti todettu olevan monin tavoin terveyttä tukevia.

Joillakin soijan sisältämillä flavonoideilla on varsinkin laajoissa aasialaisissa väestötutkimuksissa havaittu olevan esim osteoporoosia, eturauhassyöpää, rintasyöpää ja hormonihäiriöiden aiheuttamia vaihdevuosivaivoja estävä vaikutus.

Toisaalta soijan flavonoideissa on myös goitrogeenisia eli kilpirauhasentsyymin toimintaa estäviä vaikutuksia. Jotkut asiantuntijat epäilevät yleistyneen soijan käytön olevan mahdollisesti yksi syy lisääntyneisiin kilpirauhasongelmiin. Maitoallergiset pikkulapset, soijaa pääasiallisena proteiinin lähteenään käyttävät kasvissyöjät ja vaihdevuosi-ikäiset soijan suurkäyttäjänaiset ovat ilmeisestikin kaikkein suurimpia soijan haittavaikutuksille altistuvia ryhmiä.


Ei ole ihme, että soijasta on niin monia mielipiteitä liikkeellä. Soijan terveysvaikutuksethan ovat selvästikin kaksitahoisia.(Asiaan liittyy toki paljon muutakin kuin tämä goitrogeenisyys, mutta siitä toiste lisää.) Kaikki soijan flavonoidit eivät ole siis hyödyllisiä vaan osa on haitallisia ja edesauttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja muidenkin umpieritysrauhasten toimintahäiriöitä.

Tämä isoflavonien ja lisääntyneen kilpirauhasen vajaatoiminnan välinen linkki on yksi harvoja alueita, jolloin flavonodien terveysvaikutuksista ei puhuta vain positiiviseen sävyyn. Isoflavonit (esim genistein) vähentävät kilpirauhashormonin tuotantoa salpaamalla kilpirauhasen peroksidaasi (thyroid peroxidase)-nimisen entsymin tuotantoa. Tämän entsyymin vastuulla on jodin lisääminen kilpirauhashormoneihin. Kilpirauhashormonin tulee tavallisesti sisältää rakenteessaan kolme tai neljä jodiatomia toimiakseen kunnolla.


Ristikukkaisten heimoon kuuluvat kasvit (Cruciferous vegetables) voivat myös lamauttaa kilpirauhashormonien tuotantoa. Näiden kasvien sisältämät ainesosat  (isothiocyanates) näyttävät vähentävän kilpirauhasten toimintaa salpaamalla sen peroksidaasia sekä häiritsemällä kilpirauhassolujen lävitse kulkevaa viestintää.


Heimoon kuuluvia kasveja ovat mm kaali, parsakaali, kukkakaali, ruusukaali, kyssäkaali, sinappi, piparjuuri, vesikrassi, nauris ja lanttu.


On kuitenkin huomionarvoista, että vaikka ristikukkaiskasvit toisaalta voivat varsinkin raakoina ja runsaasti käytettynä lamata kilpirauhasen toimintaa, niin toisaalta tämän kasvisuvun edustajat ovat erityisen kuuluja myös terveyttä edistävistä ominaisuuksistaan. Monissa tutkimuksissa ristikukkaisten kasvisten runsas käyttö on yhdistetty useiden sairauksien (esim eturauhassyövän & muidenkin syöpien) alentuneeseen riskiin. Eipä siis ihme, että nämä kasvit mainitaan usein maailman terveellisimpien ruoka-aineiden listoilla.


Tutkimuksia goitrogeenisten ruokien käytön ja kilpirauhasen vaajatoiminnan yhteydestä ei ole vielä niin runsaasti, että asiantuntijat olisivat saavuttaneet suosituksissaan mitään konsensusta. (Josko koskaan saavuttavatkaan, mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät... ;) ) Osa asiantuntijoista suosittelee kilpirauhasongelmia potevia ihmisiä karttamaan goitrogeenisia kasviksia, suuri osa esim lääkärikunnasta taas ei tule kiinnittäneeksi mitään huomiota asiaan. Melkoisen monet arvostamani asiantuntijat kannattavat asian suhteen kohtuullisuutta ja  käyttävät sanontoja "runsasta" tai "liiallista" kuvaillessaan millaista kilpirauhasen ongelmiin taipuvaisten ihmisten goitrogeenisten kasvisten käyttö ei saisi olla. Ja tuskinpa niitten liiallinen käyttö kovin monille yleensäkään sopii...kukapa nyt olisi täysin immuuni hormonien epätasapainotiloille, mikäli alkaa tankkaamaan yksipuolisesti näitä kasveja.

 Mutta toistaalta harvan kannattaa jättää näin loistavia, monin tavoin terveyttä kohentavia kasveja kokonaan pois ruokavaliostaan. On kuitenkin varmasti hyvä kiinnittää huomiota tähänkin asiaan, jotta balanssi säilyy. Raaoissa kasviksissa on eniten sekä hyviä vaikutuksia että näitä goitrogeenejä. Kypsentäminen näyttää tutkimusten mukaan inaktivoivan goitrogeenejä, mutta samalla monet vitamiinit ynnä muut tehoaineet vähentyvät. Jokaisen kannattaa siis punnita kokonaistilanteensa mukaan paljonko näitä kasviksia haluaa käyttää ja miten: raa'assa vai kypsennetyssä muodossa vai ehkäpä yhdistellen.

Itse tykkään käyttää aika paljonkin piparjuurta, retiisiä ja retikkaa raakana sekä erilaisia kaaleja niin raakoina kuin välillä höyrytettyinäkin. Mutta mikäli minulla olisi kilpirauhasen vajaatoimintaa vähentäisin varmaan jonkin verran ainakin piparjuuren ja retiisien sekä raa'an kaalin käyttöäni verrattuna nykyiseen. 

Niinhän se on , että monipuolisuus ja kohtuus ovat taas tässäkin asiassa yleisesti ottaen mainio juttu!

Sain jo aiemmin tälläisen aiheeseen tiiviisti liittyvän kommentin:

"Auts, kun löytyi taas kiintoisa blogi, harmi, kun ei ennätä kaikkea lukea.


No pakko jättää tähän harakanvarpaani.. Lukaisin kirjoituksen kiireessä vain puolihuolimattomasti, mutta kilpparin vajaatoimintajuttuja olen mielessäni pähkäillyt ja hiukan googlaillutkin.

Tuo termi goitrogeeninen on jäänyt minulle epäselväksi. Netissä olen törmännyt jonkinlaisiin listoihin, että älä syö näitä ja näitä.. siis mm. noita ristikukkaisia kaaleja jne.

Itse olen päätynyt ajattelemaan niistä goitrogeenisistä kasviksista siten, että en kiinnitä niihin erityistä huomiota, vaikka vajaatoiminta minulla onkin. Syön kaaleja ja muita kasviksia kuitenkin mielestäni monipuolisesti mutta tuskin ihan järjettömiä määriä, vaikka paljon syönkin :) Viljaa tai viljatuotteita sen sijaan en syö juuri lainkaan.

Se kysymys mikä mielessäni leijuu on kuinka paljon esim. kilpirauhasen toimintaan lopulta voisi vaikuttaakin kasveja enemmän kaikki muu?

Kuten esim. erilaiset kemikaalit, keinolannoitteet ja kasvinsuojeluaineet, ympäristömyrkyt ja saasteet, lukemattomien erilaisten lisäaineiden yhteisvaikutukset, kosmetiikkateollisuuden käyttämät säilöntäaineet jne., tehotuotantoeläinten jalostaminen ja ruokkiminen ei lajityypillisellä ruualla jne. jne.

Täytyy palata blogiisi paremmalla ajalla uudestaan. -Hömppis"

Ja tähänpä vastailin:


Hömppis: Onpa hauska kuulla, että tykästyit blogiini! Ja tervetuloa taas uudestaan tutkailemaan, mitä täältä löytyy. :)

Pääasia yleensä ei olekaan karttaa täysin noita goitrogeenisiä kasveja, vaan mikäli on kilpirauhasen vajaatoimintaa, kannattaa ainakin pitää huolen , ettei ainakaan tankkaa juuri niitä kasveja erityisen runsaasti. Jotkuthan ovat esim aivan hullaantuneita esim soijaan tai kaaleihin tai maapähkinöihin jne ja syövät niitä ihan hirveästi. Jos vajaatoimintaa on, minusta asiaan kannattaa jossain määrin paneutua...ihan maalaisjärkeä käyttäen.

Ja juu, olen ihan samaa mieltä, että juurikin noilla mainitsemillasi asioilla voi olla paljonkin merkitystä. Kirjoitin muuten aiheesta jo kaikenlaista yhdessä aiemmassa bloggauksessani, josta otan nyt vielä lainauksen...


Kilpirauhasen häiriöt ja homeopaattinen lähestymistapa-bloggauksessani kirjoitinkin aiheesta jo seuraavaa:

"Kilpirauhasen epätasapainotilojen mahdollisia taustavaikuttajia tai syitä:


-puutteellinen jodin, B-vitamiinien, D-vitamiinin tai kivennäisaineiden saanti
- ravinnon toksiinit, ympäristömyrkyt, mikro-organismit, joittenkin lääkkeiden tai lääketieteellisten toimenpiteiden haittavaikutukset
-aivolisäkkeen sairaus
-synnytyksen laukaisema tulehdustila kilpirauhasessa
- muu hormonitasapaino-ongelma esim estrogeenin liiallinen määrä
- soijan liian runsas käyttö
- kaalien liian runsas, jatkuva käyttö
- maatalouden myrkkysuihkutukset, kloori- ja fluoriyhdisteet ( esim vedessä)
-säteily: ydinvoimaloitten, korkeajännitevoimalinjojen, mikroaaltouunien, tietokoneitten, kännyköiden jne.
-raskasmetallit, kuten elohopea, kadmium, rauta ja arseeni
-coxsackie-virus tai muut virukset,candidasienen liikakasvu elimistössä, steroidien käyttö sekä ehkäisypillerit ja antibioottien runsas käyttö
- heikentynyt immuunijärjestelmä
-piilevät ruoka-aineyliherkkyydet kuten vilja-allergia
- mahdollinen perinnöllinen taipumus"

Tämä on melkoisen kiintoisa ja moniulotteinen aihepiiri.

Mukavia ja lämminhenkisiä marraskuisia hetkiä kaikille lukijoilleni ja tervetuloa kaikille uusille lukijapaneelini jäsenille! Kiitos teille ja kaikille, jotka olette halunneet tustustua teksteihini. Tavataan taas ja voikaahan hyvin, toivon. :)




(Valo)kuvataide on Nimuelilta blogista Free Textures by Nim. Lämpöiset kiitokset! :)
Kuvat kasveista ovat Wikipediasta. 

Lähteitä, mm:

Conaway, C. C.; Getahun, S. M.; Liebes, L. L.; Pusateri, D. J.; Topham, D. K.; Botero-Omary, M., and Chung, F. L. Disposition of glucosinolates and sulforaphane in humans after ingestion of steamed and fresh broccoli. Nutr Cancer. 2000; 38(2):168-78.
Fowke, J. H.; Fahey, J. W.; Stephenson, K. K., and Hebert, J. R. Using isothiocyanate excretion as a biological marker of Brassica vegetable consumption in epidemiological studies: evaluating the sources of variability. Public Health Nutr. 2001 Jun; 4(3):837-46.
Getahun, S. M. and Chung, F. L. Conversion of glucosinolates to isothiocyanates in humans after ingestion of cooked watercress. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1999 May; 8(5):447-51.
Liggins, J.; Bluck, L. J.; Runswick, S.; Atkinson, C.; Coward, W. A., and Bingham, S. A. Daidzein and genistein contents of vegetables. Br J Nutr. 2000 Nov; 84(5):717-25.
Toda T, Uesugi T, Hirai K, Nukaya H, Tsuji K, Ishida H. New 6-O-acyl isoflavone glycosides from soybeans fermented with Bacillus subtilis (natto). I. 6-O-succinylated isoflavone glycosides and their preventive effects on bone loss in ovariectomized rats fed a calcium-deficient diet.Biol Pharm Bull 1999 Nov;22(11):1193-201



perjantai 4. marraskuuta 2011

Raudan liikasaanti ja epäorgaanisten mineraalien haitat



Mike Adamsin nostattama kohu Adya Clarity-nimisestä tuotteesta on samalla nostanut valokeilaan erinäisiä kiinnostavia asioita, joista nyt otan tarkastelun kohteeksi kysymyksen epäorgaanista alkuperää ja orgaanista alkuperää olevien mineraalien eroista. Myös teema raudanliikasaannista ja sen vaikutuksista on mielestäni tärkeä.

 Orgaanista alkuperää ja epäorgaanista alkuperää olevien mineraalien välillä on suuri ero. Orgaanista alkuperää olevat mineraalit tulevat siis kasveista ja eläinkunnan tuotteista jne, eivät suinkaan suoraan kivestä ja sorasta. Ne ovat siis orgaanisen luonnon muovaamia. Luonnon kasvikunta on ottanut kallioperän mineraalit käyttöönsä ja muuntanut ne ihmisyhteensopivaan muotoon. Siksi me syömme niitä. Kehomme eivät ole rakennettuja imeyttämään suoraan käyttöönsä laajaa skaalaa epäorgaanista alkuperää olevia mineraaleja, mutta kasvit sen sijaan ovat. Kasvit ovat täydellisen sopivia muuntamaan epäorgaanisia mineraaleja eliöille sopivampaan  muotoon ja juuri siksi me tosiaan syömmekin kasveja ja niin syövät tietysti monet eläimetkin.

Jos mineraaleihin lisätään teollisen prosessoinnin myötä rikkihappoa, se ei muuta mineraaleja orgaanisiksi. Kyseessä ovat edelleen epäorgaaniset mineraalit...tosin teollisesti prosessoidussa muodossa. Ne kyllä imeytyvät siinäkin muodossa elimistöön, mutta tällöin kuitenkin monien asiantuntijoitten mukaan keholle toksisina aineina.

Mitä olisi sanottava ideasta juoda ja pyrkiä imeyttämään itseensä rikkihappoon liuotettuja epäorgaanisia mineraaleja...

Uskonpa, että silloin saattaisit tehdä vastoin sitä, mitä todella tahdot tehdä. Tuskin haluat pyrkiä imeyttämään  itseesi epäorgaanista ainesta tehokkaammin, koska se voi jämähtää tiukasti elimistöösi ja aiheuttaa haittaa.  Ihmiset sekoittavat helposti imeytymisen biologiseen hyötysuhteeseen. Kannattaa muistaa, että voit saada itseesi imeytymään jotain, joka ei ole hyvä asia... jotain, jota olisi ennemminkin parasta karttaa ja poistaa eikä siis alun perinkään imeyttää itseensä. Kun epäorgaaniset mineraalit ovat kerran päätyneet elimistöösi, niitä on todella vaikeaa saada sieltä pois. Ja mikäli niitä kertyy aina vain lisää, saatat huomata jonkin ajan päästä vakaviakin oireita, mutta siinä vaiheessa olet mahdollisesti jo melkoisen sairas. Sinulla saattaa olla esim kertynyt rautaoksidia sydänkudokseen, jolloin tilanne on jo paha.


Erityisesti miehistä suuri osa ei tarvitse lisää rautaa elimistöönsä. Itse asiassa monien pitäisi saada sitä elimistöstään pois. Liika rauta on monien asiantuntijoitten mukaan jopa ykkössyitä miesten sydänsairauksiin. Raudan saantinsa lisääminen onkin monille miehille erittäin paha asia sorruttavaksi.

(Lähteenä mm:  Adya Clarity (black mica extract) concerns answered in revealing interview with Roy Dittman, integrativa medicine scientist http://www.naturalnews.com/034037_Adya_Clarity_aluminum.html#ixzz1chviR4r9 )

Suosittelen todellakin tutustumaan yllä olevan linkin kautta biotekniikan asiantuntijan, tutkijan ja kokonaisvaltaisen lääketieteen harjoittajan Roy Dittmanin haastatteluun. Mies on erityisesti erikoistunut ja keskittynyt metallien vaikutuksiin ihmisen aivoihin. Hän omaa muutenkin hyvin laajan näkemyksen ja ymmärryksen ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä. Dittman on perehtynyt myös akupunktion ja raakaravinnon etuihin. Roy Dittman tosiaan painottaa, että orgaanisista ja epäorgaanisista lähteistä tulevilla mineraaleilla on ratkaiseva ero!



Lisää raudan toksisuudesta:

"... rikkaammissa maissa, etenkin miehet voivat saada jopa liikaa rautaa. Liika rauta on noussut huolen aiheeksi vasta viime vuosikymmeninä, kun on alettu ymmärtää vapaiden radikaalien haitallisia vaikutuksia ihmisen terveydelle. Rauta on aine, joka hyvin helposti muodostaa vapaita radikaaleja. Vapaat radikaalit eivät aina ole haitallisia, esimerkiksi ihmisen immuunipuolustusjärjestelmä käyttää vapaita radikaaleja hyväksi, kun se tuhoaa haitallisia mikrobeja. Mutta on myös selvää, että kun vapaat radikaalit pystyvät tuhoamaan mikrobin solurakennetta, niin ne voivat aiheuttaa myös selviä haittoja ihmisen terveille kudoksille, jos niitä on liikaa elimistössämme. Elimistöllä on puolustuskeinoja näitä vapaita radikaaleja vastaan, esimerkiksi E-vitamiini auttaa suojaamaan solunkalvon rasvoja niitä vastaan.

Liian korkeat rautapitoisuudet ja niiden mukanaan tuomat vapaat radikaalit on yhdistetty alustavasti mm. sydäntautien riskien kasvuun. Rautaa ei tulisikaan nauttia liikaa, etenkään miesten. Naisilla raudan liiallisen saannin riski ei ole niin suuri, sillä kuukautiset poistavat verta elimistöstä ja tämä aiheuttaa naisille miehiä selvästi suuremman raudan tarpeen. Miesten ei siis kannata syödä runsaasti rautaa sisältäviä ravinteita suuria määriä ja välttää raudan ottamista tabletteina."

Ravitsemusasiantuntija Juhana Harjukin toteaa aihepiiriin liittyen blogissaan

Aamiainen ruohikolla: Ravintoa sydämelle

  seuraavaa: "...rautalisää ei pidä käyttää ilman, että lisäraudan tarve on jotenkin todettu (esim alhainen hemoglobiini ja alhainen ferritiini), koska liiallinen rauta on pro-oksidantti eli lisää haitallisia hapettumisreaktioita kehossa."


Seuraavassa Dr. Mercolan videossakin käy hyvin ilmi, miten tarkkana raudan kanssa kannattaa olla! Suurella osalla miesväestöä on Mercolankin mukaan elimistöönsä kertyneenä liikaa rautaa. Mercolan mukaan RAUTAA EI kannata hamstrata YHTÄÄN YLI ELIMISTÖN TARPEEN eli ns varmuuden vuoksi ja kannattaa olla myös huolellinen , ettei sitä saa vahingossa pikku hiljaa kroonisesti liikaa. Siitä voi olla nimittäin arvaamattoman paljon haittaa:


Is Iron Helping or Slowly Killing You? - YouTube
(9. kesäkuu 2009 - 9 minuuttia - Lataaja: mercola
articles.mercola.com Internationally renowned natural health physician and Mercola.com founder Dr. Joseph ...)

Ps. Tuli tässä vielä mieleeni, että myös vitamiineissa on eroa kuten mineraaleissakin. Orgaanisista lähteistä (kuten kasveista, kaloista jne) saatavat bio-orgaaniset vitamiinit ovat kehomme kanssa yhteensopivia ja terveellisiä, sen sijaan synteettiset, teollisella tuotantoprosessilla aikaansaadut vitamiinit eivät ole vaikutuksiltaan samanlaisia. Vitamiinit olisikin siksi parasta saada ravinnetiheistä ruoka-aineista (huom. myös synenergiaedut) eikä synteettisistä monivitamiinivalmistepillereistä.  Minulla on aiheeseen liittyvä postauskin:
Synteettisiä vai luonnollisia vitamiineja...

Haluan suositella myös  Christer Sundqvistin Veteraaniurheilija- blogin aivan upeaa postausta luonnollisten bio-orgaanisten ja synteettisten vitamiinien eroista:
http://sundqvist.blogspot.com/2011/04/luonnolliset-vitamiinit.html


 Pss. NaturalNewsillä on ilmestynyt myös seuraava  kiintoisa artikkeli, johon kannattaa tutustua ja jota itsekin saatan tulevissa postauksissani intoutua kommentoimaan:

12 striking contradictions between Adya Clarity and the core health principles of raw foods living

  Rentouttavaa ja mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)