Näytetään tekstit, joissa on tunniste smoothie. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste smoothie. Näytä kaikki tekstit

torstai 8. syyskuuta 2011

Ruusujuurta ja ruumiinkulttuuria



Linnut kokoontuvat yhteen visertelemään matkakuumeen vallassa. Lähistömme suuri haapa oli tulvillaan kymmeniä kymmeniä lintusia niin , että kujerrus ja sirkutus kantautui etäälle kuin outo musiikki. Seurasimme omaa elämäänsä elävää kokonaisuutta kuopuksen kanssa haltioituneina.

Syksyisin minusta löytyy usein uutta intoa,hmm...milloin mihinkin. Nyt on niin monta rautaa tulessa, että seurailen kiinnostuneena, mitä kaikkea tästä vielä kehkeytyykään. Liikunta on yksi innostuksen kohteeni juuri tätä nykyä.

Kaikkia hassuja sanoja sitä suomenkielessä muuten onkin. Ruumiiinkulttuuri! He hee.. Naureskellaan poikien kanssa harva se päivä kielemme koukeroille. No, mikä kenestäkin on hupaisaa. Meillä taitaa olla jälkikasvukatraan kanssa sama maku.

Tuota ruumiinkulttuuria aivojen vipinän ohella onkin tullut viime päivinä harrastettua ihan mukavia määriä. Astelin puoliskon kera kyläsemme kuntoilukeskukseen, jossa aloitin syksyn saapumisen kunniaksi uuden tai tarkemmin ilmaistuna uusvanhan harrastuksen, nimittäin kuntosaliharjoittelun. 4-5 kertaa viikossa on minusta sopiva käyntimäärä salilla ja näin ollen vakaa suunnitelmani.

Paikalliseen kuntoilumekkaan pääsee avainkoodilla aamuvarhaisesta iltamyöhään. Olen nuorempanakin harrastanut moista (ja veljeni eritoten ahkerasti) ja minusta se oli silloinkin hauskaa. Aion hankkia jossain vaiheessa myös oman kahvakuulan. Nyt saa punttiksen kuula vielä hetken riittää.  Uintimääriäkin on tarkoitus lisätä. Tästä tulee kivaa! Nyt on hyvä, mutta rentoutuneen väsynyt olo. Metsissä samoiluakaan en aio unohtaa ja paras sienestysaikakin alkaa olla käsillä. Lähimaastossa kasvaa erityisesti tatteja, haperoita ja rouskuja. Joitain paistoksia onkin tullut jo väsättyä.

Pihallamme kasvaa ruusujuurta ja ruusunmarjojakin, joten keksin surauttaa ruusuisen smoothien aamujuomaksemme.

Ruusupensaittemme satoa riittää edelleen.
  Ruusuinen smoothie


puoli desiä mustikoita
puoli desiä ruusunmarjoja (hyviä kohtia)
puoli desiä marja-aronioita
ruusujuuren lehtiä (ja juurta)
maksaruohon lehtiä kourallinen
tammenlehtisalaattia pikkaisen
kirveliä
lipstikkaa
persiljaa
banaani tai kaksi
vettä

Sekoita ainekset blenderillä ja nauti.

Ruusujuuri on niin upea kasvi, että tekeepä mieleni laitella ylös jokunen kiintoisa seikka.


     Ruusujuuri  (Rhodiola rosea)

Ruusujuuri on monivuotinen rohdosyrtti. Se on kivikko- ja kosteikkokasvi, joka kukkii kesä-heinäkuussa  yleensä keltaisin kukinnoin. Suomessa sitä löytää mm Enontekiön ja Utsjoen alueilla.
 Kasvin paksu juurakko (jopa kilon painoinen) tuoksuu ruusulle, mistä nimikin tulee.


Ruusujuuri on luonnonvaraisena monessa maassa uhanalaisten kasvien luettelossa.
Tästä syystä Ruusujuuren viljely on erityisen suositeltavaa.

Ruusujuurta on käytetty koristekasvina, mutta sen meheviä lehtiä käytetään myös salaattina.
Juurakosta puristettua öljyä käytetään myös kosmetiikkatuotteissa sen hyvän tuoksun takia.

Ruusujuuren lempinimi ”Pohjolan Ginseng” on hyvin kuvaava. 



Kansanlääkinnässä Ruusujuurta on käytetty jo satoja vuosia.
Jo viikingit tunsivat sen aikoinaan ja käyttivät sitä matkoillaan voiman antajana.

Ruusujuurta on käytetty pitkään myös Kiinan ja Siperian kansanlääkinnässä.
Kansanlääkinnän historiassa ei ole mitään mainintoja Ruusujuuren haittavaikutuksista,mutta epäillään että todella suurista määristä niitäkin voisi tulla. Kohtuukäytössä kasvia pidetään kuitenkin erittäin turvallisena.
.
Venäjällä Ruusujuuren vaikutuksia on jo kauan tutkittu laajalti tieteellisesti.
Kerrotaan, että kosmonautit käyttivät sitä kestääkseen paremmin ääriolosuhteita.



Nykyään sitä tutkitaan monissa maissa. Ruusujuuren on havaittu mm nostavan serotoniinitasoja. Se voisikin sopia meille erityisen hyvin syksyn pimeiden saapuessa, jolloin monet ovat alttiita alakulolle valon vähenemisen myötä.


Rosaviinit  ja salidrosidit ovat ilmeisesti päätekijöitä ruusujuuren terveysvaikutuksissa, mutta kasvissa on muutenkin lukuisia hyödyllisiä flavonoideja.

Ruusujuuri on adaptogeeninen eli yleisesti vahvistava ja tasapainottava yrtti.   


Sen terveysvaikutuksista on kerrottu  mm seuraavaa:
  • vahvistaa elimistöä ja auttaa sitä sopeutumaan ja selviytymään äärimmäisissä olosuhteissa
  • antaa fyysistä ja psyykkistä kestävyyttä
  • parantaa kehon liikunnallista koordinaatiokykyä ja toimintanopeutta
  • parantaa muistia, keskittymiskykyä sekä henkistä suorituskykyä
  • vähentää elimistön stressitekijöitetn haittoja, kuten kemikaalialtistuksen ja säteilystressin aiheuttamia vaurioita
  • toimii antioksidanttina ja puhdistaa soluja 
  • lievittää kipuja 
  • elvyttää sydämen toimintaa ja tasapainottaa verenpainetta
  • tasapainottaa veren sokeria ja kolesterolia
  • parantaa unen laatua
  • torjuu ja lieventää masennusta
  • estää kasvainten kasvua
  • lisää seksuaalista halua ja kykyjä
  • torjuu tulehduksia ja lieventää allergiataipumuksia
  • tukee elimistön  immuunijärjestelmää


Ruusujuuren juurakko nostetaan mieluiten aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä. Juurakko kuivatetaan siivuina ja nautitaan esim keitteenä (1-2 tl yrttiä haudutetaan isossa kupillisessa kiehuvan kuumaa vettä 15 min)



Ruusujuuresta tehdään myös erilaisia jauheita ja kapseleita sekä alkoholiliuoksia.Rohdostuotteita tehdään yleensä juurakosta ja hiusjuurista.

 Myös Ruusujuuren lehtiä kannattaa käyttää, vaikka niiden teho onkin miedompi kuin juuren.  Lehdet sopivat esim salaatteihin ja smoothieisiin. Ruusujuuri on kestävä ja helppohoitoinen kasvi ja muistuttaa maksaruohoja. Kasvin käyttö on mainio keino oman elimistömme vahvistamiseen. Suosittelen!


 Raikkaita, mutta täyteläisiä alkusyksyn hetkiä kaikille!





Ps. Kiitokset Kuvia matkalta -blogin Annelle ihanista teoksista!

perjantai 27. toukokuuta 2011

Helsingin herkkuja



 Helsingin terveellisiin herkkupaikkoihin...sinne piti löytää. Pääsimme vasta alkuun, mutta ensi kerralla lisää. Puolisolla oli kesälomapäivä ja läksimme nuorimmainen mukanamme yleisiä kulkuneuvoja käyttäen suureen cityyn. Kun sähköherkkyyteni oli jokusen vuotta sitten tosi pahana, karttelin Helsinkiä kuin ruttoa. Olihan  oloni siellä käydessäni ja vielä pitkään sen jälkeenkin varsin surkea. Nyt asiaintila oli onneksi jo toinen! Aurinko porotti pilvettömältä taivaalta, kevyt tuulenvire raikasti kulkuamme ja mieliala oli poppoollamme korkealla.

Ensimmäiseksi suuntasimme STOCKMANNILLE. Leluosasto oli Lontun ykköskohde ja sieltä löytyikin nopeasti mieluista hankittavaa. Sitten marssimme Herkkuosastolle, joka oli muuttunut ja laajentunut tosi paljon sitten viime käyntini.


Pian silmiini sattui luomua, ahh...hedelmiä, vihanneksia ja yrttejä...jopa syötäviä kukkia! JA SIIS KAIKKI NÄMÄKÖ LUOMUA! Olin ihan äimän käkenä ja erittäin vaikuttunut tästä mahtavasta luomurunsaudesta.
Kotikylämme K-kauppaan on tullut jo aika kivasti luomua. Itsekin olin sitä jo monesti toivonutkin kauppiaalta ja Pirkkasarjan luomuomenat sun muut luomutuotteet lämmittävätkin kovasti mieltäni. Mutta tämä Stokkan luomutulva sai minut ihan innosta pökerryksiin. Aionkin mennä paremmalla ajalla tutustumaan vielä tarkemmin tarjontaan.



Siinä oli yrtti ja salaatti poikineen luomuna!


Luomusiitakesienet näyttivät houkuttelevilta. Varsinkin Vili tykkää vokata niitä.
Välistä pistelen menemään ihan raakanakin. Siitakkeet vahvistavat immuniteettiämme.

Suloisia syötäviä luomukukkia.

Homejuustoista löytyy pastoröimattomiakin vaihtoehtoja niitä halajaville.
Rakastan erilaisia homejuustoja!

Suuntasin seuraavaksi juustotarjonnan puoleen. Myyjä tarjoutui ystävällisesti esittelemään erityisesti haikailemiani pastöroimattomia juustoja, joita löytyi jopa luomunakin. Sain myös maistiaisia...mmm...ihania olivat! Saisi Stokka olla meitä lähempänä. :)

Comtea ei ole pasröroitu ja se on taattua luomulaatua.Tykkäsin ja ostin kotiinkin vietäväksi.
Esikoinen on kovien, kunnolla kypsyneitten juustojen ystävä ja ihastui heti tuotteeseen.

Appenzeller on myös maukasta pastöroimattomana saatavaa juustoa.

Jurassic bio on sekä luomua että pastöroimatonta ja hyvin kypsyneen ja maukkaan makuista.
Minulle tuli kuminan vivahde mieleen, vaikkei tuote kuulema sisälläkään sitä. 

Sitten olikin jo aika lähteä lounaalle. Ihanan Satu Silvon kasvisravintola SILVOPLEE oli todella upea paikka. Se oli rakkautta ensi käynnillä! Tarjolla oli sekä kypsennettyä kasvisruokaa että erityisen laaja valikoima elävää raakaravintoa. Minusta on kätevää, että annokset otetaan seisovasta pöydästä ja lautanen punnitaan lopuksi ja hinta määräytyy sen mukaan.



Mm marinoituja sieniä ja erilaisia elävän ravinnon pateita ja salaatteja.





Monenmoisia suussasulavia sekä suolaisia että makeampia kastikkeita oli tarjolla.


Tapenade sopi minusta hienosti erilaisten marinoitujen papujen kanssa yhteen.

Tykkäsin tästä salaatista tosi paljon.

Lonttu-poikasen makuun turhan tulisia, mutta minulle maistui.

Lonttu söi mieluiten kasvispaistoksia ja raikasta, kaunista juustoista salaattia,
josta, hups, jäi kuva nappaamatta. Myös jälkkärikakku maistui hänelle hyvin.

Kakkuja oli sekä luomuisina kypsennettyinä versioina että raakaleivonnaisina.


 Ruoka oli mahtavan makuista ja siitä tuli niin hyvä olo! Ravintola oli myös kauniisti sisustettu ja siellä oli seesteisen hyväntuulinen tunnelma, josta kiitos myös henkilökunnan. Tänne täytyy päästä vastakin, aattelin. Olisin halunnut hankkia paikasta itselleni Satun ja Paula Heinosen kirjan Satumaista voimaa arkeen sekä Juhana Harjun teoksen Luusto lujaksi elämäntavoilla. Tällä kertaa eivät kuulema mahtuneet budjettiin, mutta tarkoitus on vielä hankkia ne.

Jälkkäriksi päätimme nauttia muhevaa raakakakkua! Nams!

Massut täynnä kiertelimme vielä joissain paikoissa ja päädyin sitten Kampin RUOHONJUUREEN. Siinä on myös  yksi kauppa minun makuuni! Luomua, ekologista, superfoodeja...kaikkea hyvää tarjolla! Siellä tutustuin moniin uusiin tuotteisiin ja henkilökunta oli oikein ystävällistä.

Olemme tykänneet käyttää paljon Puhdistamon laadukkaita tuotteita esim Tocoa
eli ravinnerikasta riisinlesejauhetta.

Juustoissa oli myös pastöroimattomia tuotteita. Monilla pientuottajilla taso on Ruohiksen
työntekijän mukaan käytännössä usein luomulaatuista, mutta pientuottajien on ilmeisesti
 kustannus-ja byrokratiasyistä hankala hankkia välillä oikeutta merkkiin, jos oikein ymmärsin.

Pähkinäriisimaito on ollut välillä meillä käytössä mm smoothieiden pohjana.
Se sopii myös tuore- ja kypsennettyihin puuroihin pohjaksi. (Esim chia, speltti tms)

Uusi ihana tuttavuus! Surautimme tuosta luomukookostäysjyväriisijuomasta, kookosmaidosta,
kaakaonipseistä, banaanista ja kardemummasta smoothien. Macaakin laitoimme pikkuisen. Todella maistui! 

 Kuten olin jo pitemmän aikaa haaveillutkin, pääsin nyt lopultakin lähemmin tutustumaan myös COCOVIBARIIN (joka sijaitsee Kampin Ruohiksen sisällä). Se oli minusta tyylikkäs ja viihtyisä. Smoothieitten tekijä oli tosi mukava mies, joka kertoili vinkkejä mm Vitamix-plenderin käytöstä ja smoothieitten sisällöstä.






 Valitsin Valkoisen norsun, joka olikin herkullinen. Se sisälsi siis banaania, mantelimaitoa, aloe veraa, lucumaa, cashewpähkinöitä, camu camua, opti-MSM-jauhetta, vaniljaa ja suolaa. Innostuin näköjään juomastani niin, että unohdin näpätä kuvan. No, voin kertoa, että juoma oli kauniin vaalea ja täyteläinen sekä ulkonäöltään että maultaan. Siippani käy smoothiebaarissa tämän tästä.  Hänen suosikkinsa on Mansikkapusu. Hienoa, että nämä smoothiebarit ovat rynnineet nyt Suomeen! Varmasti tulee vastakin mentyä. Toinen CocoVibar avataan kuulema piakkoin Erottajalle.

Sitten olikin jo aika lähteä kotia kohti. Lonttu oli väsynyt, mutta onnellinen ja nukahti junaan. Maalla on leppoisaa, mutta ison kaupungin tarjonta hurmasi.
 Onneksi kotoa pääsee välillä virkistäytymään ihan Helsinkiinkin asti. Sen verran hiljaiseloa tuli jokunen vuosi vietettyä, että stadireissu vastaa minulle kaiketi toisten ulkomaan lomasta. Jotain hyötyä yksinkertaisesta elostakin! ;)

Ps. Tämmöisiä tuomisia päätyi kotiin reissultamme. Pakurikääpiä emme ole vielä lähistöltämme löytäneet, mutta eiköhän joku kerta vielä onnista. Siihen asti valmistamme juomamme valmiisiin jauheisiin.


Lopuksi vielä pieni tietopaketti Canihuakasvista:

Canihua (Chenopodium pallidicaule) on kvinoan ja amarantin tapaan luontaisesti gluteeniton, runsaasti proteiinia ja antioksidantteja sisältävä siemenkasvi. Siinä on myös paljon rautaa.  Canihua on kylmänkestävä kasvi, joka selviää jopa 4500 metrin korkeudessa. Sitä on käytetty mm  hyönteisten puremien ja vuoristotaudin hoidossa.  Canihuan etuna kvinoaan verrattuna on karvaitten saponiinien puuttuminen. Proteiinia kasvissa on noin 15-19%. ja se onkin mainio aminohappojen lähde (esim mielialalle tärkeän tryptofaanin). 
Canihuajauhoa ja - siemeniä voi  käyttää mm puuroissa, lisäkkeenä, kiisseleissä sekä leivonnassa, jolloin kannattaa  korvata jauhojen määrästä vaikkapa noin 20% canihualla.

 Cañihuaco on hiukkasen paahdetuista, jauhetuista siemenistä tehty kaakaota muistuttava juoma: 

Cañihuaco 
lasillinen (pastoroimatonta) maitoa, riisimaitoa, vuohenmaitoa, manteli- tai pähkinämaitoa
2 rkl Canihua-jauhoja
Sekoita jauhot kylmään tai lämpöiseen veteen ja makeuta esim. hunajalla.

lauantai 21. toukokuuta 2011

Pihalla ja reissun päällä




 Keihiteltiin oman pihan antimista ja kaappien löydöksistä  uusi smoothie. Ainesten määriä voi vaihdella oman maun mukaan. Launtai-illan huumaa, olkaa hyvä :

vettä
kookosmaitoa (tai hieman kookosöljyä)
2 luomubanaania
mustikoita
mustaherukkarouhetta
tyrnirouhetta
(sitruuna)timjamia
minttua
mustaherukanlehtiä
nokkosrouhetta
basilikaa
kuusenkerkkiä
hunajaa

sekoitetaan blenderissä
koristellaan kuusenkerkillä ja yrteillä




Tänään oli hyvä päivä poimia isille kukkia.



Kotiseutuvillamme on paljon puistikoita ja metsäkin alkaa lähes kotiovelta. Kyllä sen huomaa helposti itsekin,
mutta ihan tieteellisissä tutkimuksissakin on havaittu, että luonnossa oleilu rauhoittaa ja edistää terveyttä.
Retki päivässä pitää lääkärin loitolla...vai miten se nyt menikään, :)



Saippuakuplat ovat aina niin kivoja.
Punaherukkapensaan kukinta näyttää lupaavalta. Pojat tykkäävät itsekin tehdä marjoista mm. erilaisia mehuja.


Piilohippa on nyt suosiossa.

Valkoinen kirjopikarinlilja. 

Palsami- eli sitruunaköynnös on voimakaskasvuinen kasvi, jonka adaptogeeniset, raikkaan makuiset, punaiset marjat sisältävät runsaasti C-vitamiinia ynnä muita terveyttä edistäviä aineita. Marjojen kerrotaan piristävän, nostavan yleiskuntoa sekä kohtuukäytössä vahvistavan hermostoa. Nuori kasvimme ei ole vielä tuottanut hedelmää, ehkäpä jo tänä vuonna.


Tämä on yksi niistä punaisen sävyistä, joita rakastan kukissa.
Pienet kasvitieteelliset tulppaanit säilyvät elinvoimaisina vuodesta toiseen.


Norjanangervot ovat nyt parhaimmillaan. Kukat sointuvat nätisti
 kotikatumme siniharmaisiin sävyihin.

Marjatuomipihlaja eli saskatoon on yksi suosikkejamme.
Kevään kukinta hurmaa
ja syksy tuo runsaan, terveellisen marjasadon.


Omenapuitten kukat ovat niin kauniita jo nuppuinakin. Tähän puuhun tulee
syksyisin raikkaan makeat hedelmät, jotka katoavat nopeasti parempiin suihin.


Rentouttavaa viikonlopun jatkoa kaikille! Nautitaan luonnosta ja auringosta! :)